Britse autobouwer Lotus wil productie vertienvoudigen

De investering moet in de fabriek van Lotus in Hethel 275 nieuwe banen creëren. – Lotus

De Britse sportwagenbouwer Lotus wil zijn productie meer dan vertienvoudigen. Die operatie wordt mogelijk door een investering van 2,5 miljard pond die door Geely, het Chinese moederbedrijf van Lotus, is toegezegd.

Lotus verkocht vorig jaar minder dan veertienhonderd wagens. De Britse autobouwer boekte daarbij een omzet van 96 miljoen pond, maar moest tevens een verlies van 96 miljoen pond optekenen. Lotus werd vier jaar geleden door Geely overgenomen.

Elektrisch

‘De investering van Geely moet Lotus uiteindelijk omvormen tot een fabrikant van elektrische wagens’, aldus de Britse krant The Guardian. ‘Door de bijkomende middelen zouden in de fabriek van Lotus in Hethel, in de buurt van Norwich, ook 275 nieuwe arbeidsplaatsen kunnen worden gecreëerd.’

De nieuwe investeringen zouden tevens de bouw van een nieuwe fabriek in de Chinese stad Wuhan, waar elektrische suv-types zouden worden geproduceerd, omvatten. ‘Die plannen moeten de doelgroepen van Lotus – dat zich traditioneel steeds op sportwagens heeft geconcentreerd – helpen diversifiëren’, betoogt The Guardian.

‘Lotus hoopt door de instap in de suv-productie zijn wereldwijde verkoop te kunnen uitbreiden. Daarmee volgt de Britse constructeur het voorbeeld van andere sportwagenbouwers, die van de populariteit van de suv-modellen eveneens hebben geprofiteerd om hun portfolio uit te breiden. Dat was recent ook nog het geval met Porsche en Ferrari.’

Matt Windle, directeur van Lotus, gaf daarbij toe dat het suv-segment wellicht uiteindelijk het merendeel van de verkoop van de Britse constructeur zal vertegenwoordigen. ‘Met deze nieuwe marktsegmenten krijgen we uitzicht op de verkoop van tienduizenden in plaats van duizenden exemplaren per jaar’, aldus Windle.

Engagement

In Hethel zou Lotus verder sportwagens blijven bouwen. Daar zou de productie een verdrievoudiging kennen. In juli zal de Britse constructeur er de productie opstarten van zijn nieuwe model Emira, dat in de plaats van de types Exige en Elan komt.

De Emira wordt bij Lotus echter het laatste type van met een verbrandingsmotor. Volgend jaar wil de Britse constructeur met de lancering van de hypercar Evija zijn elektrische tijdperk inluiden.

The Guardian merkt nog op dat de aankondiging van Lotus positief nieuws betekent voor de Britse autoproductie, die door de scheiding met de Europese Unie voor een zware terugslag vreesde.

‘Er blijft ook nu nog onzekerheid over de toekomst, vooral te wijten aan de mogelijke gevolgen van de productiebeperkingen door de covid-crisis’, voert de krant aan. ‘Maar inmiddels hebben toch al een aantal constructeurs hun engagement voor een verdere Britse autoproductie toegezegd.’

‘Nissan heeft eerder al gezegd zijn fabriek in Sunderland, waar 6.700 mensen werken, verder operationeel te houden. Ford bevestigde anderzijds dat zijn fabriek in Dagenham de dieselmotoren voor de volgende generatie van de bestelwagen Transit Custom zal maken.’

(lb)