Autobouwer Lotus werkt aan betaalbaar instapmodel

De Britse sportautobouwer Lotus, onderdeel van het Chinese concern Geely, werkt aan de ontwikkeling van een nieuwe wagen voor dagelijks gebruik.

De wagen moet een instapmodel worden om nieuwe klanten aan te trekken. Het nieuwe type, dat nog geen naam heeft gekregen, zou tussen 55.000 Britse pond (63.000 euro) en 100.000 Britse pond (114.000 euro) moeten kosten. De nieuwe ontwikkeling zou meteen ook het laatste model van Lotus met een verbrandingsmotor worden. Het nieuwe type zou beduidend meer binnenruimte moeten hebben dan de andere modellen van het merk. Dat heeft Phil Popham, topman van Lotus, gezegd.

Design

De fabriek van Lotus in de Engelse stad Hethel wordt momenteel uitgebreid om het nieuwe model te huisvesten. De nieuwe auto wordt eind dit jaar of begin volgend jaar gelanceerd. Voor het design zal gekeken worden naar de elektrische hypercar Evija die Lotus heeft aangekondigd.

‘De koppeling van de Evija, die 2 miljoen dollar zal kosten, met een meer bescheiden geprijsde basisauto is tekenend voor de strategie van Lotus onder zijn Chinese eigenaar,’ merkt het persbureau Reuters op.

‘Net zoals vele andere prestatiegerichte automakers hoopt ook Lotus zijn productievolumes te kunnen opvoeren door de introductie van modellen die voor een breder publiek toegankelijk zijn. Die betaalbare lijn komt naast een exclusieve portfolio voor rijkere kopers, waardoor de merken toch hun exclusief karakter hopen te kunnen behouden.’

Lotus kiest daarbij echter voor een eigen aanpak. Rivalen zoals Aston Martin en Lamborghini willen het bredere publiek met suv-ontwerpen benaderen. Lotus wil echter in eerste instantie een toegankelijke sportwagen produceren.

De wagen moet wel voldoende binnenruimte krijgen om voor een dagelijks gebruik in aanmerking te kunnen komen. Daarmee wijkt Lotus af van zijn vroegere strategie, waarbij het instapmodel Esprit vooral voor weekenduitstappen of het racecircuit was geschikt.’

Capaciteit

Lotus heeft momenteel een productiecapaciteit van ongeveer 1.600 auto’s per jaar. Maar het bedrijf is van plan dat volume op te voeren tot maximaal 5.000 eenheden. Daarmee zou Lotus de volledige capaciteit van zijn fabrieken kunnen benutten.

‘In de toekomst kan ook gedacht worden aan een suv-type of een sportieve sedan,’ zegt Popham nog. ‘Onze focus ligt momenteel bij sportwagens, maar we denken wel dat het merk de potentie heeft om naar andere marktsegmenten uit te breiden. Geely heeft bovendien expertise in de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende wagens.’

Popham voegde er nog aan toe dat de Lotus Evija tegen eind dit jaar op de markt zal komen. In totaal zullen echter slechts 130 exemplaren van het type worden vervaardigd.

Meer