Lockdowns legden Zalando geen windeieren: omzet lag kwart hoger dan normaal

Webwinkel Zalando schroeft zijn jaarverwachtingen omhoog, nu blijkt dat het met de resultaten uit het tweede kwartaal wel snor zit. Het Duitse bedrijf rekent op een hogere winst dan eerder gedacht.

Door de coronacrisis en de beperkende lockdownmaatregelen in de halve wereld loopt de Duitse onlinemodewinkel zich warm voor een topjaar. Nochtans moest Zalando enkele maanden geleden de verwachtingen nog in negatieve zin bijstellen. In maart had het bedrijf nog een dip in de vraag te verwerken, wat leidde tot een zware afschrijving op de voorraden. Zalando vreesde voor een verlies van 98,6 miljoen euro.

In het tweede kwartaal haalde Zalando een winst van 200 miljoen tot 220 miljoen euro, met een groepsomzet van ruim 2 miljard euro. Het zou een forse stijging van 26 procent betekenen tegenover een jaar geleden. Dat blijkt uit voorlopige cijfers waarmee de webwinkel naar buiten komt. Pas op 11 augustus volgen de definitieve cijfers.

Snoeien in personeelskosten

Mede dankzij de personeelsbesparing van 350 miljoen euro – iedereen moest tijdelijk inleveren – kan de webwinkel nu een volledig ander beeld naar voren schuiven. Voor het volledige jaar rekent Zalando nu op een aangepaste brutowinst van 250 tot 300 miljoen euro. Eerder lag de lat op 100 tot 200 miljoen euro. De omzet zal toenemen met 15 tot 20 procent, terwijl de verwachting 10 tot 20 procent was.

Tot slot maakt Zalando bekend dat er zich in het tweede kwartaal 180 nieuwe merken aansloten bij het partnerprogramma. Ook kledingmerk Paprika zal dat binnenkort doen, schrijft vakwebsite Retail Detail. De producten van het Belgische merk zal daardoor verkrijgbaar worden in dertien Europese landen, waarvan zeven nieuwe markten.

Meer