Hema-CEO Tjeerd Jegen haalt op LinkedIn stevig uit naar Albert Heijn omdat de supermarktketen in Nederland korting geeft op handdoeken. Niet-essentiële producten volgens Hema, dat gesloten moet blijven door de lockdown.
Jegen ontdekte de actie in de Albert Heijn-folder voor de komende week. Hij postte de folder op het sociale netwerk LinkedIn met een boze boodschap bij. ‘Dit is blijkbaar solidariteit middenin een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en supermarkten niet-essentiële producten in de ramsj gooien’, schrijft hij. Daarmee doelt hij dus op de kortingen.
Hij zegt het nergens met zoveel woorden, maar tussen de regels is duidelijk dat het gaat over typische Hema-producten. Hema staat bekend voor zijn huishoudproducten en handdoeken maken daar een onderdeel van uit. ‘Dank voor jullie steun’, sluit hij sarcastisch af, waarna hij de directie van Albert Heijn tagt. De keten reageerde nog niet op de kritiek.
Jumbo
Het is niet gebruikelijk dat een CEO zelf zo uitvaart naar een concurrent op sociale media. Normaal zouden dat soort zaken passeren via een woordvoerder die een genuanceerd persbericht opstelt, maar deze keer kon Jegen zich duidelijk niet inhouden.
Hema werd een maand geleden overgenomen door de familie achter de supermarktketen Jumbo. Het bedrijf stond er de afgelopen jaren niet geweldig voor en corona heeft dat zeker niet verbeterd.
Al viel het derde kwartaal beter mee dan verwacht. De netto-omzet daalde op jaarbasis licht, met ruim 2 procent tot dik 310 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) kwam meer dan een tiende lager uit op 55 miljoen euro.