Lloyds Banking Group boekt minder winst


Key takeaways

  • Lloyds Banking Group zag de winst in het derde kwartaal met 36 procent dalen door een last van 800 miljoen pond (936 miljoen euro) vanwege een autofinancieringsschandaal.
  • De onderliggende nettorentebaten stegen met 6 procent dankzij een hogere rentemarge en structurele afdekking die de hypotheekdruk verzachtte.
  • Lloyds richt zich op vermogensbeheer voor meer bemiddelden en neemt Schroders’ belang over om vergoedingeninkomsten te versterken door dalende leeninkomsten.

Lloyds Banking Group heeft een daling van 36 procent gerapporteerd in de winst over het derde kwartaal naar 1,2 miljard pond (1,4 miljard euro) voor de periode juli–september. Dit resultaat was in lijn met de prognoses van analisten. De daling werd toegeschreven aan een last van 800 miljoen pond (936 miljoen euro) in verband met een schandaal rond autofinanciering, waardoor de bank haar prognose voor het rendement op het tastbaar eigen vermogen voor het hele jaar heeft verlaagd van 13,5 procent naar ongeveer 12 procent.

Positieve aspecten ondanks het schandaal

Ondanks de impact van het schandaal wees Lloyds ook op de positieve aspecten van het kwartaal. De onderliggende nettorentebaten stegen in de eerste negen maanden met 6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, dankzij een stijging van de nettobankrentemarge van de groep. De bank profiteerde ook van haar “structurele afdekking”, die de druk op de hypotheekmarges verlichtte.

CEO Charlie Nunn stelde dat er in de eerste negen maanden van 2025 veel kapitaal is gegenereerd dankzij inkomstengroei, kostenbeheersing en een solide kwaliteit van de activa. Hij erkende echter het effect van de extra financieringslast voor auto’s in het derde kwartaal.

Autofinancieringsschandaal

Het autofinancieringsschandaal komt voort uit verkeerd verkochte autofinancieringsdeals, waardoor banken geld opzij moesten zetten om klanten te compenseren. Lloyds Banking Group, een belangrijke speler op de markt, verhoogde haar voorzieningen tot 1,9 miljard pond (2,3 miljard euro) nadat de door de Financial Conduct Authority (FCA) voorgestelde schadeloosstellingsregeling een groter aantal in aanmerking komende historische gevallen aan het licht bracht die teruggaan tot 2007.

De bank is van plan om de methodologie van de toezichthouder aan te vechten, waardoor de onzekerheid over de uiteindelijke kosten blijft bestaan. Verwacht wordt dat dit een van de duurste consumentenschandalen voor de Britse banksector zal worden.

Groei in pensioenen

Positief is dat de divisie pensioenen, verzekeringen en vermogensbeheer van Lloyds Banking Group in de eerste negen maanden 3,7 miljard pond (4,3 miljard euro) aan netto nieuw geld heeft aangetrokken. De bank richt zich actief op het mass affluent segment, klanten die meer dan 100.000 pond (117.000 euro) per jaar verdienen, om de inkomsten op basis van vergoedingen te verhogen tegen een achtergrond van dalende inkomsten uit leningen.

De stap laat een verschuiving in de focus van de grote banken zien, die van oudsher voorrang gaven aan zeer vermogende klanten en de “mass affluent” markt verwaarloosden en vaak overlieten aan onafhankelijke financiële adviseurs. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.