Lionel Messi meest waardevolle atleet ter wereld (voor reclamejongens)

De Argentijnse voetballer Lionel Messi is voor marketeers de meest waardevolle sportfiguur van de hele wereld. Dat blijkt uit een studie van het bureau Nielsen, gebaseerd op een analyse van het marketing-potentieel van meer dan zesduizend sportvedetten uit meer dan twintig verschillende sportdisciplines.

Messi, zes keer winnaar van de Gouden Bal en vedettespits van de Spaanse voetbalclub FC Barcelona, gaat in de rangschikking van Nielsen zijn Portugese rivaal Cristiano Ronaldo, aanvaller van Juventus Turijn, vooraf. 

Voetbal

Het Amerikaanse basketbalfenomeen LeBron James eindigde op een derde plaats, gevolgd door de Indiase cricketspeler Virat Kohli en de Canadese tennisspeelster Bianca Andreescu.

De rest van de top tien bestaat uit Neymar da Silva Santos Júnior (Brazilië – voetbal), Khabib Nurmagomedov (Rusland – worstelen), Rohit Sharma (India – cricket), Mohamed Salah (Egypte – voetbal) en Paulo Dybala (Argentinië – voetbal). 

Nielsen hield bij het onderzoek onder meer rekening met het bereik en de relevantie van de sportvedette, de reactie en betrokkenheid bij het publiek en de invulling van de sportieve verwachtingen.

Daarbij bleek onder meer het overwicht van de voetbalsport in de bovenste regionen van de rangschikking. In de top twintig kunnen immers elf voetballers worden teruggevonden.

Daarnaast hebben alleen het tennis, cricket en basket twee vertegenwoordigers in de top twintig, die verder ook nog telkens één naam uit het boksen en het turnen omvat. Vrouwen hadden binnen de top vijftig zeventien vertegenwoordigers.

Eden Hazard

Op de elfde plaats staat de Belgische voetballer Eden Hazard. Die rangschikking is volgens een aantal waarnemers bijzonder opmerkelijk. ‘In tegenstelling tot een aantal andere sportvedetten van wereldniveau leent Hazard zich relatief weinig tot commerciële initiatieven,’ voeren zij aan. ‘Hij biedt bovendien ook weinig inzage in zijn privéleven.’

‘Wel heeft de Belgische voetballer door zijn transfer van de Engelse club FC Chelsea naar de Spaanse voetbalgrootheid Real Madrid veel aan marketing-waarde gewonnen.’

Hazard gaat in de rangschikking onder meer collega’s zoals Kylian Mbappé (Paris Saint-Germain), Paul Pogba (Manchester United) en Robert Lewandowski (Bayern München) vooraf.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.