Lingeriemerk Victoria’s Secret bijna verkocht

De 82-jarige modemogul Leslie Wexner staat op het punt Victoria’s Secret te verkopen aan de investeringsfirma Sycamore. Het merk staat onder druk door de #MeToo-beweging en Wexners jarenlange banden met wijlen Jeffrey Epstein.

Victoria’s Secret was het paradepaardje van Wexners beursgenoteerde imperium L Brands, maar sinds enige tijd zit de klad erin. De beurskoers verloor 10 procent in een jaar. Een verkoop aan Sycamore zou geen verrassing zijn, want beide partijen doen al langer zaken met elkaar.

#MeToo

Het iconische lingeriemerk kent wellicht de grootste crisis uit zijn bestaan. Mode-experten wijzen erop dat het lustopwekkende merkimago van Victoria’s Secret door sommige klantengroepen als achterhaald en seksistisch ervaren kan worden.

Er duiken ook verhalen op over seksuele intimidatie binnen het bedrijf en tijdens zijn beroemde modeshows, waardoor het lingeriemerk in het vizier komt van de #MeToo-beweging. Veelzeggend alvast was dat Victoria’s Secret vorig jaar besliste om zijn lingerieshows helemaal van de kalender te schrappen.

Epstein

Alsof dat niet genoeg is, komt ook stichter-CEO Les Wexner zelf onder druk te staan. Jeffrey Epstein, de van seksueel misbruik verdachte miljardair die vorig jaar zelfmoord pleegde, was zijn jarenlange financieel adviseur.

Modemagnaat Les Wexner – Isopix

Wexner zegt door Epstein bedrogen te zijn en was naar eigen zeggen niet op de hoogte van diens seksuele avonturen. Ze waren ook met elkaar verbonden via de Joodse stichting The Wexner Foundation. In een ophefmakende brief aan die stichting maakte Wexner zijn banden met Epstein publiek.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.