Lindt boekt sterke omzetgroei ondanks dalende winst


Key takeaways

  • Lindt, voluit Lindt & Sprüngli, behaalde een solide organische omzetgroei van 11,2 procent in de eerste helft van 2025.
  • Prijsverhogingen compenseerden een matige daling in volume en productgamma.
  • Lindt werd uitgeroepen tot ’s werelds meest waardevolle chocolademerk in de Kantar BrandZ 2025 ranglijst.

Chocoladebedrijf Lindt & Sprüngli behaalde een sterke organische omzetgroei van 11,2 procent in de eerste helft van het jaar, wat resulteerde in een totale omzet van 2,35 miljard Zwitserse frank (2,52 miljard euro). Deze prestatie werd gestimuleerd door noodzakelijke prijsverhogingen van gemiddeld 16 procent. Die compenseerden gedeeltelijk een matige daling van 5 procent in volume en productgamma. De paradepaardjes van het bedrijf, zoals Lindor en Excellence, en innovatieve producten zoals Lindt Dubai Style Chocolate, stimuleerden deze groei.

Terwijl het bedrijf een aanzienlijke omzetgroei boekte, bereikte het bedrijfsresultaat (EBIT) 259,2 miljoen Zwitserse frank (277,82 miljoen euro), met een EBIT-marge van 11 procent. Dit was lager dan de marge van 13,5 procent van het voorgaande jaar. Ondanks voortdurende kostenbeheersing, efficiëntieverbeteringen en procesoptimalisatie om de hoge cacaokosten te beperken, werd de winstgevendheid licht beïnvloed.

Sterk merkimago compenseert lichte winstterugval

De sterke prestaties van Lindt & Sprüngli in de eerste helft van 2025 resulteerden in een nettowinst van 189 miljoen Zwitsers frank (202,58 miljoen euro). Dat betekent een daling van 13 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze lichte daling van de winstgevendheid overschaduwde echter niet een belangrijke mijlpaal. Lindt is uitgeroepen tot ’s werelds meest waardevolle chocolademerk in de Kantar BrandZ 2025 ranglijst. Met dit resultaat staat Lindt achtste van de 21.000 merken die zijn beoordeeld in 532 categorieën en 54 markten in de wereldwijde voedingsmiddelen- en drankensector.

Lindt & Sprüngli heeft zijn vooruitzichten voor het hele jaar herzien vanwege de aanhoudende loyaliteit van de consument en een aanhoudende trend naar premium producten. Het bedrijf verwacht nu een organische omzetgroei tussen 9 procent en 11 procent, vergeleken met een eerdere prognose van 7 procent tot 9 procent. Lindt verwacht ook een lichte stijging van de EBIT-marge aan de onderkant van de marge van 20-40 basispunten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.