Lifestyle-gsm heeft de toekomst

Momenteel koopt 60 procent van de gsm-gebruikers nog een ’gewone’ telefoon. Volgens Carmine Caione, directeur productmarketing van Nokia Benelux, hebben toestellen met onderscheidend vermogen de toekomst. Zo’n 30 procent van de mobiele bellers is op zoek naar iets bijzonders: een model dat uitdrukking geeft aan iemands lifestyle. De rest (10 procent) kiest een specifiek zakelijke telefoon. Toch zal die huidige verhouding van 60/40 volgens Nokia geleidelijk aan veranderen in 40/ 60. Als meer dan de helft van de kopers iets speciaals wil, moeten de verkoopkanalen zich aanpassen. Volgens Emile Baak, algemeen directeur Nokia Benelux zal de telecomspecialist zoals die nu bestaat, over een aantal jaren verdwijnen. Dat Nokia zo hamert op lifestyle heeft te maken met de verwachting dat straks weinig meer te verdienen valt met gewone standaardtelefoons. Goedkope Chinese fabrikanten zullen een deel van deze markt overnemen. Nokia probeert daarom haar merk een nog luxere uitstraling te geven. Het neemt inmiddels de zesde plaats in op de ranglijst van waardevolste merken en is bovendien het snelst groeiende merk in de top tien en ook het hoogste Europese merk.

Meer