De tijd dat motorsport enkel snel rijden was, ligt al even achter ons. Team uit de MotoGP werken steeds meer samen met technologiebedrijven om op alle vlakken “marginal gains” te winnen. Geen enkele samenwerking is op dat vlak succesvoller dan die tussen Ducati Corse en Lenovo. Wij mochten enkele dagen achter de schermen meekijken hoe beide partners winnen in deze samenwerking.
Key takeaways
- Ducati Corse begon 15 jaar geleden samen te werken met Lenovo, als sponsor, maar ook als technologiepartner.
- Toen de jaren daarna technologie een steeds grotere rol kreeg in de MotoGP nam ook het belang van Lenovo voor het succes van het Ducati-team toe.
- Aan de andere kant haalt Lenovo voordeel uit de samenwerking door deze unieke testomgeving voor hun producten.
MotoGP is de koninginnenklasse als het gaat over motorraces. De racers halen er op circuits snelheden tot 360 kilometer per uur. Bij Belgische motorsportliefhebbers is de sport wel nog steeds veel minder bekend dan Formule 1. Daar komt mogelijk in de toekomst wel verandering in. F1-eigenaar Liberty Media kocht namelijk MotoGP en wil de sport naar nieuwe hoogtes brengen. Het potentieel is alleszins zeer groot, want wedstrijden in de MotoGP zijn vaak een stuk spectaculairder dan in de Formule 1.
De MotoGP wordt momenteel gedomineerd door het Italiaanse Ducati Lenovo Team. De ploeg won dit seizoen al 13 van 18 races en staat zowel in het rijders- als ploegenklassement ruim aan de leiding.
Samenwerking met Lenovo
Het succes van Ducati Lenovo Team komt niet uit het niets. Lenovo kwam in 2010 bij het team. Aanvankelijk was dat puur als sponsor, aangezien technologie nog niet echt aanwezig was in MotoGP. De jaren erna werd de samenwerking steeds nauwer.
“De moto’s van Ducati zijn momenteel veel meer dan puur machines. Het is zeer geavanceerde technologische toestellen. Het is dan ook belangrijk dat we zowel op het vlak van hardware als software de beste partner hebben”, legt technisch directeur Davide Barana uit. “We dagen Lenovo voortdurend uit”, zegt vehicle development manager Nicolò Mancinelli.
Wederzijds voordeel
De samenwerking met Lenovo uit zich dan ook op heel wat vlakken. Zo is het in de MotoGP verboden om live informatie van de moto naar de ingenieurs te sturen. Tijdens de korte pitstop moet die data – afkomstig van 50 sensoren die op de moto zitten – dan ook vliegensvlug gedownload en verwerkt worden. Hoe sneller dat gebeurt, hoe sneller en beter de aanpassingen kunnen gebeuren. High-perfomance computing is dan ook cruciaal. “Winnen zonder data is niet meer mogelijk in de MotoGP”, klinkt het bij Mancinelli.
Die computerkracht is ook een sterkte tussen de wedstrijden door. Goede computersystemen, met de hulp van AI, zorgen ervoor dat de ingenieurs oneindig veel instellingen kunnen testen. Dat gebeurt in het volledig uitgeruste hoofdkwartier van Ducati in Bologna. Beide rijder hebben twee motoren. Het is dus belangrijk om op voorhand te weten welke instellingen op de track het beste zal werken. De mogelijkheden om daar nog veel te testen, zijn namelijk beperkt.
Artificiële intelligentie
In die testen wordt onder andere de positie van de rijders geanalyseerd. De rijder is namelijk ongeveer één derde van het totale gewicht. Die positie heeft dan ook een grote invloed op de ideale lijn. Een videoanalist filmt daarom op de baan, waarna een computer de ideale lijn kan uitrekenen. Daarna worden die gegevens bespreken samen met de rijders.
Sinds 5 jaar gebruikt Ducati Lenovo Team ook artificiële intelligentie bij het verwerken van hun gegevens. Dat doen ze onder andere om de verzamelde data samen te vatten. Tijdens een raceweekend gaat het namelijk om zo’n 100 gigabite.
Voordeel voor gebruikers van Lenovo
De samenwerking is niet alleen voordelig voor het Ducati-team, maar ook voor Lenovo zelf. Met de MotoGP hebben ze de ideale omgeving om hun technologie te testen. Met onder andere de vochtig en warme races in Thailand en Maleisië wordt het uiterste gevraagd van de servers van Lenovo. Het idee daarbij is dat als iets werkt voor Ducati, het ook elders zal werken. Vooral B2B-klanten hebben daar later het nodige voordeel van.

