Sinds midden maart heeft de internationale autosector met leningen een bedrag van 155 miljard dollar ingezameld. Die budgetten moesten helpen om de impact van de coronapandemie op te vangen. Dat schrijft de nieuwssite Autonews.
Vele fabrieken moesten door de coronacrisis de productie stilleggen, maar ook het merendeel van de showrooms moest worden gesloten.
‘In de hele sector hebben bedrijven zowel bestaande kredietlijnen aangeboord als nieuwe financieringsbronnen gezocht om de impact van de coronacrisis op te vangen,’ zegt Autonews. ‘Het bedrag dat sinds half maart, toen grote delen van de wereldeconomie nagenoeg tot stilstand kwamen, is opgehaald, komt overeen met het volledige volume aan leningen dat de sector gedurende de acht maanden voordien heeft afgesloten.’
Er werd voor 44 miljard dollar obligaties uitgegeven. Dat bedrag ligt hoger dan de sector normaal tijdens een volledig kwartaal laat optekenen. Met leningen werd daarnaast een som van 111 miljard dollar opgehaald.
Bovendien zitten er nog voor 18 miljard dollar leningen in de pijplijn. Daarmee zou op minder dan twee maanden tijd een bedrag zijn verzameld dat nagenoeg even groot is aan het leningpakket dat vorig jaar over de vier kwartalen samen werd afgesloten.
Daimler
Europese autobedrijven hebben 47 miljard dollar aan leningen en 19 miljard dollar aan obligaties opgehaald. Er zouden bovendien nog eens 7 miljard dollar aan leningen in de pijplijn zitten. De lijst wordt aangevoerd door de Duitse autogroep Daimler, die met leningen en obligaties in totaal meer dan 15 miljard dollar heeft opgehaald.
Het Franse concern Renault heeft een lening van 6 miljard dollar afgesloten, terwijl Fiat-Chrysler met de Italiaanse staat onderhandelt over 7 miljard dollar steun. ‘In totaal hebben meer dan twintig grote bedrijven, waaronder leveranciers als ZF Friedrichshafen, de kredietmarkt aangeboord,’ voert Autonews aan.
Wereldwijd heeft General Motors het meeste geleend. Het Amerikaanse concern sloot voor 21,6 miljard dollar leningen af en gaf voor 5,5 miljard dollar aan obligaties uit. ‘Sinds de heropstart van de industriële productie en de afbouw van de reisbeperkingen, hebben andere constructeurs, zoals Ferrari en Toyota, dat voorbeeld gevolgd,’ schrijft Autonews.
‘Tegelijkertijd hebben de meeste autobouwers inspanningen gedaan om de uitgaven te beperken. Onder meer werden dividenden opgeschort, terwijl een aantal investeringen werden uitgesteld. Een aantal topmanagers hebben ook een vrijwillige looninlevering gemeld.’