Lego: Volwassen fans zorgen voor verdubbelde omzet in tien jaar tijd

Het blijft Lego voor de wind gaan. Het bedrijf zag de afgelopen tien jaar zijn omzet verdubbelen. Die goede cijfers dankt het voor een groot deel aan de grote groep fanatieke volwassen fans van de kleine blokjes. Zij kopen namelijk massaal vaak heel dure bouwsets.

De context: Of het nu gaat om de bekende Star Wars Millennium Falcon van 850 euro, de Titanic van 680 euro of het Colosseum van 550 euro, Lego bracht de laatste jaren heel wat gigantisch grote en zeer dure sets op de markt die vooral voor volwassenen bedoeld zijn.

  • Ook met ‘LEGO Ideas’ richt het zich specifiek naar volwassenen. Bij deze lijn kan iedereen zijn, haar of hun idee indienen voor een Lego-set. Lego kiest daar dan de beste uit die ook daadwerkelijk in productie gaan. Dat bracht ons de laatste jaren onder andere al een ‘BTS Dynamite’-set, een Twilight-set, een Fender Stratocaster-set en sets die gebaseerd zijn op iconische reeksen zoals Friends en The Office.
  • Feit is dat volwassen Lego-fans veel meer geld hebben en dat ook veel sneller uitgeven. Bovendien zijn sommige sets zo populair dat ze als investering gekocht worden in de hoop ooit met winst door te verkopen.

Volwassenen

“We besloten ons te concentreren op volwassenen omdat we beseften dat we een veel grotere kans hadden dan we benutten”, vertelt Julia Goldin, hoofd product en marketing van Lego, aan The Wall Street Journal.

  • Die keuze bleek de juiste te zijn, want Lego verdubbelde zijn omzet op tien jaar tijd naar 10 miljoen dollar 9,4 miljard euro) in 2023.

Andere bedrijven

De succesvolle strategie van Lego inspireert ook andere speelgoedbedrijven. Zo zag ook Barbie, na het gigantische succes van de film Barbie, zijn verkoop stijgen. Een deel van die nieuwe, of teruggekeerde, klanten bleken volwassenen te zijn. Mattel zal zich dan ook in de toekomst vaker specifiek op hen richten.

Meer