Investeer eens in Lego, het kan je meer opleveren dan goud

Wanneer beleggers willen investeren in waardevolle objecten, zullen de meesten zich wenden tot goud, antiek of kunst. Naast de traditionele markten zijn er een aantal verbazingwekkende alternatieven. De beroemde NFT’s krijgen bijvoorbeeld steeds meer belangstelling, maar soms moet je niet verder kijken dan de speelgoedkast uit je kindertijd: een investering in Legoblokken kan namelijk renderen.

Lego is niet alleen voor kinderen weggelegd. Sinds enkele jaren biedt het Deense merk van plastic bouwstenen speciale collecties aan die gericht zijn op een rijper publiek, en vooral een publiek met stevigere portefeuilles. Sommige sets – vaak geïnspireerd door pop culture (Star Wars, Harry Potter, Friends) of belangrijke kunstwerken (de Titanic, het Colosseum) – zijn in de winkelrekken al goud waard. Maar in de loop der jaren kunnen de sets stevig in waarde stijgen, vooral zodra ze niet meer in de winkelrekken te vinden zijn. Volgens onderzoekers van de Russische Hogeschool voor Economie overtreft Lego zelfs goud wat rendement betreft.  

De waarde van uit productie genomen Lego-sets op de tweedehandsmarkt stijgt elk jaar met elf procent. Dat is een veel hoger rendement dan goud, maar ook dan grote aandelen, obligaties en andere beleggingsalternatieven, aldus de onderzoekers.

Lego, een ware goudmijn

Om tot deze verbijsterende conclusie te komen, keken Russische economen naar de prijzen van 2.322 ongeopende Lego-sets die tussen 1987 en 2015 werden verkocht, daarvan vergeleken ze hun oorspronkelijke verkoopprijs met de bedragen die de sets op online veilingen opbrengen.

“Er zijn andere opties (voor juwelen, antiek en kunst als beleggingen), zoals verzamelbaar speelgoed. Er zijn tienduizenden transacties op de tweedehandsmarkt voor Lego. Zelfs als rekening wordt gehouden met de lage prijzen van de meeste sets, gaat het om een enorme markt die niet goed bekend is bij traditionele investeerders”, aldus Victoria Dobrynskaya, hoogleraar economie en financiën aan de HSE en coauteur van de studie, in een academisch artikel.

Hoe kunnen we dit verklaren?

Volgens de onderzoekers zijn verschillende redenen voor het hoge rendement. De eerste is simpelweg vraag en aanbod. De zeldzaamheid van de collecties speelt een grote rol, evenals het aantal Lego-sets dat daadwerkelijk te koop is. Volwassen fans die heimwee hebben naar Lego-producten van weleer, bewaren hun oude speelgoed of geven veel geld uit om het speelgoed terug te vinden dat hun kindertijd kenmerkte.

Beperkte edities en sets die tijdens promo-evenementen worden uitgedeeld, zullen uiteraard sneller in waarde stijgen. De grootte van de sets heeft ook een invloed op de prijs. Zo zal de waarde van kleine en grote dozen volgens de studie mettertijd sneller stijgen dan sets van gemiddelde grootte.

De Legoset van de Titanic kwam in november uit – bron: Isopix / Lego

Vooral replica’s van beroemde gebouwen en films zijn in de loop der jaren in waarde gestegen. Het is dan ook niet moeilijk om voor te stellen dat de recente sets die geïnspireerd zijn op populaire zaken (Millennium Falcon, kasteel van Zweinstein, Titanic) en die nu al tegen hoge prijzen worden verkocht (849 euro, 449,99 euro en 629,99 euro) in het komende decennium waanzinnige bedragen zullen bereiken.

Niet zonder risico’s

De onderzoekers wijzen er echter op dat, hoewel Lego een aantrekkelijke vorm van investering kan zijn, je er niet halsoverkop in moet springen. Alleen echte fans kunnen de markt en de trends analyseren en weten dus in welke sets zij moeten investeren om winst te maken.  

Er zijn gespecialiseerde sites om de waarde van een Lego-set te achterhalen, waar je ook kan zien hoe die waarde in de loop der tijd fluctueert.

Net als andere markten kan ook de Legomarkt sterk fluctueren, en dus ook de waarde van een set. Onderzoekers schatten dat een verzamelset pas 2 tot 3 jaar nadat het uit de handel is genomen in waarde stijgt. Bovendien kan het rendement sterk variëren naar gelang van verschillende factoren, gaande van een daling met 50 procent tot een toename van maar liefst 600 procent. Het is dus beter om twee keer na te denken voordat je de sprong waagt. (lp, lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.