De verkoop van de Deense speelgoedfabrikant Lego kende ook tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een verdere groei. Een gedeelte van dat positief resultaat kan alvast aan de impact van de coronacrisis worden toegeschreven. Dat heeft Lego bij de presentatie van de halfjaarcijfers gezegd.
De verplichte lockdowns hebben volgens het bedrijf immers vele huishoudens geïnspireerd om naar de bouwdozen van Lego te grijpen. Spel bleek voor vele gezinnen een ideaal middel om de tijd te verdrijven.
Voorraden
Lego boekte tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet van 15,7 miljard Deense kroon (2,1 miljard euro). Dat was 7 procent meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De verkopen aan de eindverbruiker liep tijdens diezelfde periode echter met 14 procent op.
Dat verschil moet volgens het bedrijf worden toegeschreven aan het feit dat vele retailers een gedeelte van de meerverkopen konden opvangen door uit hun bestaande voorraden te putten. Lego zelf diende door de lockdown de productie in zijn fabrieken in Mexico en China immers tijdelijk te onderbreken.
De bedrijfswinst van het Deense concern liep tijdens de eerste zes maanden van dit jaar met 11 procent tot 3,9 miljard Deense kroon.
Lego kent al drie jaar een onafgebroken groei. Toen was een decennium met dubbelcijferige omzetstijgingen tot een abrupte stilstand gekomen. Sindsdien is het Deense bedrijf erin gelukt om de gemiddelde groei op de wereldwijde speelgoedmarkt te overtreffen. Die trend heeft zich ook tijdens de eerste zes maanden van dit jaar kunnen doorzetten.
‘We hebben tijdens de coronacrisis een sterke positieve ontwikkeling kunnen registreren,’ benadrukte Niels Christiansen, topman van Lego. ‘Vele gezinnen moesten door de lockdowns immers langere tijd thuis blijven. Vaak leidde dat tot gezamenlijke spelmomenten met Lego-bouwstenen.’
‘We hebben dat momentum echter ook daarna zien aanhouden, zelfs nadat ouders weer aan het werk gingen en ook de scholen opnieuw de deuren openden. De positieve resultaten van Lego zijn dan ook niet louter een weerspiegeling van de twee maanden waarin nagenoeg iedereen gedwongen thuis moest blijven.’
100 miljoen
Lego heeft het voorbije jaar zijn investeringen in ecommerce opgevoerd. Tevens werden bijkomende budgetten voor de website van het bedrijf voorzien.
‘Die inspanningen hebben er mee voor gezorgd dat het aantal online bezoekers tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een verdubbeling tot 100 miljoen mensen heeft gekend,’ aldus het persbureau Reuters. ‘Het bedrijf moest door de coronacrisis wereldwijd weliswaar 616 winkels sluiten, maar dat kon door de toename van de online verkopen ruimschoots worden gecompenseerd.’
Lego wijst erop dat nagenoeg alle winkels inmiddels opnieuw zijn heropend.