Key takeaways
- 90 afzonderlijke tunnelsecties, elk met een gewicht van meer dan 73.000 ton, worden op de zeebodem in elkaar gezet als gigantische Legoblokjes.
- Het Fehmarnbelt-tunnelproject heeft een enorm bouwterrein in Denemarken van meer dan 500 hectare, met een haven voor het transport en de fabricage van enorme tunneldelen.
- De ambitieuze onderneming zal naar verwachting aanzienlijke economische voordelen opleveren voor de regio, waaronder het creëren van banen, de ontwikkeling van bedrijven en een impuls voor het toerisme.
De bouw van een baanbrekende tunnel die Denemarken en Duitsland onder de Oostzee met elkaar verbindt, is in volle gang. Dit 18 km lange wonder zal ’s werelds langste geprefabriceerde weg- en spoorwegtunnel zijn, waardoor de reistijden tussen de twee naties korter zullen worden en de banden van Scandinavië met het Europese vasteland sterker zullen worden. Het technische hoogstandje bestaat uit het assembleren van 90 individuele tunnelsecties, elk met een gewicht van meer dan 73.000 ton, op de zeebodem als gigantische Legoblokjes.
- Deze innovatieve aanpak werd gekozen vanwege de zachte ondergrond in de Baltische Zee, waardoor traditionele boortechnieken ongeschikt waren.
Een brug werd aanvankelijk overwogen, maar uiteindelijk verworpen vanwege de windhinder en mogelijke botsingen met schepen. De belangrijkste bouwlocatie van het project bevindt zich op het eiland Lolland in Denemarken en omvat een enorme faciliteit van meer dan 500 hectare. Op deze locatie bevindt zich een haven voor het transport van de enorme tunnelsecties en een fabriek waar ze nauwgezet worden gefabriceerd. Elk element is 217 meter lang en 42 meter breed en bestaat uit gewapend staal dat in beton gegoten is. Het immense gewicht van deze elementen wordt gecompenseerd door strategisch geplaatste ballasttanks, waardoor ze door sleepboten op hun plaats gesleept kunnen worden.
Technisch hoogstandje
Het precies op de zeebodem laten zakken van de elementen vereist een complexe choreografie met onderwatercamera’s en GPS-geleide apparatuur. Nauwkeurigheid is van het grootste belang, aangezien de secties binnen 15 millimeter uitgelijnd moeten zijn voor een naadloze verbinding. Het Fehmarnbelt tunnelproject heeft al heel wat uitdagingen gekend. Veerbootexploitanten en milieugroepen verzetten zich aanvankelijk tegen het project vanwege de bezorgdheid over economische verstoring en mogelijke schade aan het leven in zee. Maar na juridische gevechten kreeg de bouw uiteindelijk groen licht in 2020.
100 treinen en 12.000 auto’s per dag
Femern, het Deense staatsbedrijf achter het project, benadrukt haar inzet om de impact op het milieu te minimaliseren. De plannen omvatten een waterrijk natuur- en recreatiegebied van 300 hectare, gemaakt van gebaggerd zand en gesteente. Bij voltooiing in 2029 zal de tunnel naar verwachting dagelijks meer dan 100 treinen en 12.000 auto’s kunnen verwerken. De ambitieuze onderneming zal naar verwachting aanzienlijke economische voordelen opleveren voor de regio, waaronder het creëren van banen, de ontwikkeling van bedrijven en een impuls voor het toerisme op Lolland, een van de minder welvarende gebieden van Denemarken.
- Tolheffingen zullen worden gebruikt om de aanzienlijke staatsleningen terug te betalen die het project financieren en die naar schatting ongeveer vier decennia zullen duren.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!