De Italiaanse sportwagenbouwer Lamborghini begint volgend jaar met een omschakeling naar de elektrische mobiliteit. Dat heeft Stephan Winkelmann, chief executive van Lamborghini, aangekondigd. Dit jaar bestaat de portfolio van de constructeur, onderdeel van de VW Group, nog een laatste keer uitsluitend uit modellen met een verbrandingsmotor.
Volgend jaar wil Lamborghini een eerste hybride sportwagen op de markt brengen. Het jaar daarop zouden alle modellen van het merk elektrisch worden ondersteund. In de tweede helft van dit decennium wil Lamborghini zijn eerste volledig elektrische wagen op de markt brengen.
Goede cijfers
Lamborghini verkocht vorig jaar 8.405 wagens. Dat betekende een stijging met 13 procent tegenover het jaar voordien. In Europa, de grootste afzetmarkt van de Italiaanse sportwagenbouwer, liep de verkoop met 12 procent op.
Stephan Winkelmann benadrukte dat het merk het voorbije jaar heeft afgesloten met cijfers die iedereen in positieve zin zullen verrassen. Dit jaar wil Lamborghini volgens de topman vier nieuwe modellen introduceren.
Lamborghini heeft voor de omschakeling naar plugin-hybride modellen een bedrag van 1,5 miljard euro voorzien. De constructeur kan voor zijn transitie naar elektrische mobiliteit rekenen op een sterke financiële basis.
Sectorgenoten zoals Aston Martin, Ferrari en McLaren worden bij die overstap met zware uitdagingen geconfronteerd, aangezien ze de financiële lasten van die investeringen volledig zelf moeten dragen.
Lamborghini kan echter rekenen op de steun van het moederbedrijf VW Group, dat voor de ontwikkeling van elektrische aandrijving grote budgetten heeft gereserveerd.
Vierdeurs model
Hoewel Lamborghini over het voorbije boekjaar volgens waarnemers een nettomarge van ongeveer 20 procent heeft gegenereerd, slaagde het merk er nog niet in om de prestaties van Ferrari – dat het voorbije jaar een rendement van meer dan 25 procent liet optekenen – te evenaren.
De overstap naar een elektrische aandrijving kan daarin echter verandering brengen. De kosten van technologie zijn bij Lamborghini immers al afgeschreven door de andere merken uit de portfolio van de VW Group.
Winkelmann voerde tenslotte nog aan dat Lamborghini nog altijd aan het definitieve design voor zijn eerste volledige elektrische wagen werkt. Er zou wel geopteerd worden voor een vierdeurs model dat voor dagelijks gebruik geschikt zou zijn.
(lp)