Lamborghini CEO Stephan Winkelmann staat bekend om zijn belangrijke bijdragen aan het succes van het bedrijf. Van de lancering van de Gallardo supercar aan het begin van de jaren 2000 tot de introductie van de Urus SUV, die 15 jaar later een opmerkelijk verkoopresultaat neerzette, Winkelmann heeft een belangrijke rol gespeeld bij het vormgeven van de geschiedenis van Lamborghini.
De nieuwste Lamborghini-versie onder leiding van Winkelmann is de Temerario, een opvolger van de Huracán. Hoewel hij niet is uitgerust met de geliefde V-10 motor met natuurlijke aanzuiging die de Huracán aandreef, gelooft Winkelmann dat zijn evolutie nog steeds zal aanslaan bij de trouwe schare fans van het bedrijf. De nieuwe Lambo heeft een bi-turbo V8-motor met een toerental van maar liefst 10.000 tpm en drie elektromotoren, samen goed voor 907 pk.
Lagere emissies en betere prestaties
De hybride aandrijflijn is ontworpen om de uitstoot te verminderen door middel van het accusysteem, terwijl de prestaties worden verbeterd door de elektromotoren. Deze technologie is succesvol gebleken in de Revuelto hypercar, waar veel vraag naar was en die voor minstens een jaar is uitverkocht. Winkelmann gelooft dat deze aanpak “de juiste richting is voor Lamborghini”.
De hybride aandrijflijn van de Temerario is een belangrijke factor in zijn succes, omdat hij betere prestaties en minder uitstoot biedt. Met een topsnelheid van 341 km/u kan hij in slechts 2,7 seconden van nul naar 100 km/u rijden. Deze indrukwekkende combinatie van kracht en efficiëntie heeft aanzienlijk bijgedragen aan het verkoopsucces van Lamborghini.
YOLO-effect
Volgens Winkelmann buigt Lamborghini, ondanks de wereldwijde zorgen, de trend in de wereld van luxe auto’s om. De verkoopcijfers van het bedrijf laten zien dat het een van de weinige successen in de branche is. Winkelmann schrijft dit toe aan het vermogen van het merk om organische passie op te bouwen door middel van gedurfd design en geavanceerde aandrijflijnen.
Ondanks zorgen over een vertraging in de VS en daarbuiten, wereldwijde spanningen en hoge rentetarieven die de luxe consumentenmarkt beïnvloeden, erkent Winkelmann dat zijn klantenkring toegewijd blijft aan het kopen van supercars. Hij schrijft dit toe aan het “YOLO”-effect, waarbij mensen meer geneigd zijn zich te buiten te gaan aan luxe vanwege de onzekerheid over hun toekomst.
Met de nieuwste modellen, zoals de Temerario, is Lamborghini klaar voor aanhoudend succes. Winkelmann merkt op dat de eerste zes maanden van 2024 een recordperiode zijn geweest voor het bedrijf. Als de huidige trends doorzetten, wordt 2024 een uitzonderlijk jaar voor Lamborghini.
De vraag blijft of het “YOLO”-effect zal aanhouden gedurende de rest van het jaar en daarna. Maar met zijn innovatieve benadering van hybride aandrijflijnen en toewijding aan het opbouwen van passie onder zijn fans, is Lamborghini alvast gemotiveerd om zijn succes te behouden.
Key takeaways
• Lamborghini’s CEO Stephan Winkelmann heeft een belangrijke rol gespeeld bij het vormgeven van de geschiedenis van het bedrijf.
• De Temerario, een nieuwe hybride supercar van Lamborghini, heeft een bi-turbo V8-motor en drie elektromotoren.
• De hybride aandrijflijn zorgt voor lagere emissies en betere prestaties.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!