Nike ontsnapt niet aan coronacrisis: omzet zakt met 38 procent

De Amerikaanse sportartikelenfabrikant Nike is evenmin aan de gevolgen van de coronacrisis kunnen ontsnappen. Tijdens het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar realiseerde het bedrijf nog een omzet van 6,3 miljard dollar. Dat betekende een daling met 38 procent tegenover dezelfde periode vorig boekjaar.

Nike sloot het voorbije kwartaal bovendien af met een verlies van 790 miljoen dollar. Tijdens de laatste drie maanden van vorig boekjaar had het concern nog een winst van 989 miljoen dollar kunnen melden.

Door de uitbraak van de coronapandemie moest ook Nike in grote delen van de wereld zijn winkels sluiten. Daardoor viel de verloop drastisch terug. In Noord-Amerika, Europa en Latijns-Amerika gingen 90 procent van de winkels dicht.

In Noord-Amerika en Europa viel de verkoop met 46 procent terug, maar in China – waar de filialen sneller opnieuw de deuren konden openen – kon de achteruitgang tot 3 procent beperkt blijven.

Online

Een gedeelte van het omzetverlies kon worden gecompenseerd door een sterke toename van de online verkopen. Die activiteit liet tijdens het vierde kwartaal een stijging met 75 procent noteren.

De digitale verkopen vertegenwoordigen inmiddels 30 procent van de totale omzet van het bedrijf. Matthew Friend, financieel directeur van Nike, zegt te verwachten dat het aandeel van de online verkopen in de totale omzet van het bedrijf snel tot 50 procent zal oplopen.

Nike wijst erop het voorbije kwartaal ook aanzienlijke inspanningen te hebben gedaan om de lonen van de werknemers verder uit te betalen. Daarnaast waren er ook nog een aantal andere vaste kosten, zoals de distributie, die op de resultaten wogen. Hierdoor kon een verliescijfer uiteindelijk niet worden vermeden.

Inmiddels zijn wereldwijd ongeveer 90 procent van alle winkels van Nike opnieuw geopend. Het bedrijf voegt eraan toe dat de verkopen van week tot week opnieuw stijgen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.