Key takeaways
- “Krimpflatie” houdt in dat producten kleiner worden terwijl de prijzen gelijk blijven of stijgen, wat zorgt voor duurder voedsel.
- Tandpasta-, maagzuurmedicatie- en koffiemerken hebben in het Verenigd Koninkrijk allemaal de grootte van hun producten verkleind terwijl ze de kosten per eenheid hebben verhoogd.
- Consumentengroepen roepen supermarkten op om transparanter te zijn over maat- en receptwijzigingen.
Consumenten worden geconfronteerd met een verborgen prijsstijging die bekend staat als “shrinkflation”, of krimpflatie. Daarbij worden producten kleiner terwijl de prijzen gelijk blijven of zelfs stijgen. Deze praktijk legt een nog grotere druk op het huishoudbudget, dat toch al te kampen heeft met stijgende voedselprijzen. De Britse consumentenorganisatie Which? ontdekte dat krimpflatie in het Verenigd Koninkrijk steeds vaker voorkomt, maar ook in ons land is het geen uitzondering mee.
Oproep voor transparantie
Which? roept op tot meer transparantie van supermarkten over deze veranderingen en dringt er bij hen op aan om consumenten duidelijk te informeren wanneer productmaten of recepten worden veranderd. Ze benadrukken het belang van duidelijk zichtbare en leesbare eenheidsprijzen, zowel in de winkel als online, zodat shoppers gemakkelijk de kosten tussen verschillende merken en maten kunnen vergelijken.
Er is wat positief nieuws naar de toekomst toe. Winkelprijsinflatie in het Verenigd Koninkrijk daalde licht van 1,4 procent in september naar 1 procent in oktober. Dit was grotendeels te danken aan lagere suikerprijzen en Black Friday-kortingen op non-food artikelen zoals elektrische goederen en schoonheidsproducten. Terwijl de inflatie van vers voedsel steeg door hogere productiekosten, daalde de inflatie van verpakt en ingeblikt voedsel aanzienlijk.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

