Krimpflatie zorgt in supermarkten steeds vaker voor verborgen prijsstijgingen


Key takeaways

  • “Krimpflatie” houdt in dat producten kleiner worden terwijl de prijzen gelijk blijven of stijgen, wat zorgt voor duurder voedsel.
  • Tandpasta-, maagzuurmedicatie- en koffiemerken hebben in het Verenigd Koninkrijk allemaal de grootte van hun producten verkleind terwijl ze de kosten per eenheid hebben verhoogd.
  • Consumentengroepen roepen supermarkten op om transparanter te zijn over maat- en receptwijzigingen.

Consumenten worden geconfronteerd met een verborgen prijsstijging die bekend staat als “shrinkflation”, of krimpflatie. Daarbij worden producten kleiner terwijl de prijzen gelijk blijven of zelfs stijgen. Deze praktijk legt een nog grotere druk op het huishoudbudget, dat toch al te kampen heeft met stijgende voedselprijzen. De Britse consumentenorganisatie Which? ontdekte dat krimpflatie in het Verenigd Koninkrijk steeds vaker voorkomt, maar ook in ons land is het geen uitzondering mee.

Oproep voor transparantie

Which? roept op tot meer transparantie van supermarkten over deze veranderingen en dringt er bij hen op aan om consumenten duidelijk te informeren wanneer productmaten of recepten worden veranderd. Ze benadrukken het belang van duidelijk zichtbare en leesbare eenheidsprijzen, zowel in de winkel als online, zodat shoppers gemakkelijk de kosten tussen verschillende merken en maten kunnen vergelijken.

Er is wat positief nieuws naar de toekomst toe. Winkelprijsinflatie in het Verenigd Koninkrijk daalde licht van 1,4 procent in september naar 1 procent in oktober. Dit was grotendeels te danken aan lagere suikerprijzen en Black Friday-kortingen op non-food artikelen zoals elektrische goederen en schoonheidsproducten. Terwijl de inflatie van vers voedsel steeg door hogere productiekosten, daalde de inflatie van verpakt en ingeblikt voedsel aanzienlijk.

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.