Betalen met een kredietkaart kan enorm handig zijn. Niet alleen heb je dan altijd wat extra geld achter de hand, maar ook hoef je je geen zorgen te maken over te veel contanten op zak als je bijvoorbeeld op reis gaat. Aan de aanvraag van een kredietkaart zijn echter een aantal strikte voorwaarden en eisen verbonden waar de aanvrager aan dient te voldoen voordat een dergelijk betaalmiddel zal worden verstrekt. Het is dan ook niet zo dat iedereen zonder meer een dergelijke kaart in handen gestopt krijgt door een kredietkaartverstrekker. Elke aanvraag zal vooraf altijd grondig worden gecheckt en regelmatig zelfs resoluut worden afgewezen. Wanneer je wel, of juist niet, voor een kredietkaart in aanmerking komt, hebben we hieronder onder voor je op een rijtje gezet zodat teleurstellingen en misverstanden achteraf voor een groot deel voorkomen kunnen worden.
Wat is een kredietkaart?
Een kredietkaart is een dunne geplastificeerde kaart ter grootte van een bankpas. Deze kaart bevat allerlei gegevens waar de gebruiker ervan mee geïdentificeerd kan worden, zoals diens handtekening en foto, maar eveneens de autorisatie van de kaarthouder tijdens het gebruik van de kaart en de daarbij behorende diensten. Vandaag de dag zal de informatie van een kredietkaart worden afgelezen door middel van een zogenaamde Automated teller machine, oftewel een ATM, een betaalautomaat in een bedrijf of een computer van de bank of een internet computer.
Bekijk ook: hoe werkt een kredietkaart?
Voor de aanvraag van een kredietkaart kun je tegenwoordig niet alleen bij banken, maar ook bij andere financiële instellingen en zelfs winkels, terecht. Met een kredietkaart kunnen allerlei aankopen snel en veilig worden afgerekend en pas achteraf terug worden betaald. De kaarthouder, op zijn beurt, dient echter wel de bank de volledige openstaande schuld terug te betalen, of in maandelijkse termijnen de openstaande schuld af te lossen samen met een bepaald percentage aan rente.
Online kredietkaart aanvragen
Aanbieder | Informatie | Bekijk voordelen |
Tip: aanvragen in 2 minuten Gratis geld opnemen in België en het buitenland! Meest aangeklikte kredietkaart | Meer informatie | |
Tip: U kan er alles online mee betalen! | Meer informatie | |
Een kredietkaart voor studenten! | Meer informatie |
Terugbetalingscapaciteit en kredietgeschiedenis checken
Bij elke aanvraag van een reguliere kredietkaart zal de terugbetalingscapaciteit en de kredietgeschiedenis van de aanvrager worden gecheckt. De verstrekker van de kredietkaart kan hiervoor terecht in de databases van het CKP. In deze databases staan immers alle afgesloten leningen en kredieten, en dus ook de verstrekte kredietkaarten, vanaf 1000 euro en/of een looptijd van minimaal drie maanden vermeld. Tevens houdt het CKP elke achterstand in de betaling en gevallen van wanbetaling nauwkeurig bij. De noteringen blijven, afhankelijk van de aard, voor een wettelijk bepaalde periode in de databanken van het CKP aanwezig.
Alle gegevens in de databases van het CKP worden aangeleverd door de belastingdienst en diverse kredietverstrekkers. Deze groepen zijn eveneens de enige partijen die toegang hebben tot de opgeslagen informatie. Wettelijk gezien zijn kredietverstrekkers verplicht een check bij het CKP uit te voeren voordat er een kredietkaart, of een andere lening, aan wordt gevraagd. Op die manier wordt immers voorkomen dat een aanvrager van een kredietkaart onverantwoord geld gaat lenen, en later in de financiële problemen terecht kan komen. Met een dergelijke check zijn dus zowel de aanvrager als de verstrekker van een kredietkaart geholpen omdat ook het risico dat de kredietkaartverstrekker loopt op die manier tot een minimum wordt beperkt.
Bewijs van een vast inkomen
Een andere manier om na te gaan of de terugcapaciteit van een kredietkaartaanvrager voldoende is om de eventuele openstaande schuld terug te kunnen betalen, is het inzien van recente loonfiches. Deze fiches vormen namelijk het bewijs dat de aanvrager van de kredietkaart elke maand een bepaald inkomen kan verwachten en dus maandelijks ook een zeker bedrag kan gebruiken voor de aflossing van de kredietkaartschuld. Om die reden is het doorgaans dan ook erg lastig voor personen zonder een vaste baan, en dus een vast inkomen, om een reguliere kredietkaart aan te vragen.
Geen loonfiche, wel een prepaid kredietkaart
Een prepaid kredietkaart is eigenlijk geen echte kredietkaart, maar eerder een geldbedrag dat door de kaarthouder zelf apart is gezet op een betaalkaart. Er zal in dit geval dan ook geen sprake zijn van een schuld die opgebouwd wordt door het doen van aankopen of betaling met de kredietkaart, maar het afschrijven van een reeds bestaan tegoed. Om die reden kan vrijwel iedereen een prepaid kredietkaart aanvragen, zelfs als er geen loonfiches overlegd kunnen worden, of als er maandelijks geen vast inkomen binnenkomt. Een prepaid kredietkaart kan zelfs, in bepaalde gevallen, worden gebruikt door een minderjarige, bijvoorbeeld als deze zonder diens ouders op reis gaat of het ouderlijke huis heeft verlaten om te gaan studeren. De ouders storten dan een bepaald bedrag op de prepaid kredietkaart om hun kind financieel te ondersteunen of om het vertrouwd te maken met het gebruik van een dergelijk betaalmiddel.
Bekijk: Prepaid kredietkaart van Hello Bank
Maar ook personen die rond moeten komen van bijvoorbeeld een uitkering kunnen een prepaid kaart gebruiken in plaats van een reguliere kredietkaart. De meeste kredietkaartverstrekkers accepteren namelijk geen klanten die alleen van een uitkering rond moeten komen omdat het risico op betalingsproblemen dan aanzienlijk toeneemt. Een kredietkaartverstrekker wil in de regel een dergelijk risico zo beperkt mogelijk houden en mogelijke problemen op voorhand uitsluiten.
Wel een loonfiche, maar geen kredietkaart
Desondanks kan het gebeuren dat iemand die wel over een loonfiche toch geen kredietkaart uitgereikt krijgt. De reden is dan vaak:
- niet voldoende inkomen dat maandelijks binnenkomt,
- een negatieve kredietgeschiedenis.
De negatieve kredietgeschiedenis kan onder andere te maken met schulden die in het verleden zijn gemaakt en nog niet volledig af zijn gelost. Verder kunnen betalingsproblemen, in het heden of verleden, de reden zijn dat een verstrekker van kredietkaarten een aanvraag weigert in te willigen. Pas enige tijd nadat een schuld is weggewerkt zal het CKP de notering uit de databases verwijderen en kan er opnieuw een aanvraag voor een kredietkaart worden gedaan. In geen geval is een aanvraag voor een kredietkaart ook een garantie dat deze ook werkelijk zal worden uitgegeven. Het financieel verleden van de aanvrager kan hem, of haar, dan ook nog jaren blijven achtervolgen.