Kortingsdagen bezorgen Zalando 1 miljoen nieuwe klanten

Zalando pakje
Shutterstock

Webwinkel Zalando trok nooit eerder zoveel klanten tijdens Cyber Week als dit jaar. Door de coronacrisis wordt veel meer online gewinkeld en daar profiteert de Duitse webwinkel van. Het bedrijf kreeg er meer dan 1 miljoen nieuwe klanten bij tijdens het koopjesfestival en verbreekt daarmee het record van vorig jaar.

Ook werd er 35 procent meer verhandeld dan vorig jaar. Het aandeel van de omzet dat wordt gegenereerd via een partnerprogramma, waarbij externe verkopers via Zalando producten verkopen, groeide tot 30 procent. Vorig jaar was dat nog 20 procent.

Op de drukste momenten werden er ongeveer 7.500 bestellingen gedaan per minuut. Leggings werden het meest verkocht.

Meerderheid teruggestuurd

Hoewel Zalando veel producten verkocht tijdens de koopjesweek, wordt over het algemeen zowat de helft van de artikelen teruggezonden. De meerderheid van de klanten stuurt artikelen in perfecte staat terug, volgens Zalando. Ongeveer 97 procent van deze teruggestuurde producten kan weer worden verkocht.

De onderneming verhoogde zijn winstverwachting dit jaar al twee keer. Zalando is naar eigen zeggen het grootste onlineplatform voor mode en lifestyle in Europa. Het bedrijf dat in 2008 werd opgericht, telt meer dan 34 miljoen actieve klanten in zeventien markten.

In september kondigde de webwinkel aan dat hij zich ook op de markt voor tweedehandskleding wil richten.