‘Koop nu, betaal later’ slaat aan bij Belgische online shoppers

Uitgesteld betalen maakt opgang. Circa 500.000 Belgische e-shoppers hebben in de tweede jaarhelft van 2020 afgerekend via de betaalmethode Klarna, die je 21 dagen respijt gunt.

Klarna is een Zweedse betaaldienst – het bedrijf noemt zich liever ‘shoppingspecialist’ – met modeketen H&M en de Amerikaanse rapper Snoop Dogg als bekende aandeelhouders. Het fintechbedrijf lanceerde achteraf betalen een half jaar geleden op de Belgische markt. Met Wilko Klaassen, de topman van Klarna voor België, Nederland en Frankrijk maken we de balans op.

Maar eerst: hoe werkt uitgesteld betalen precies? Als een webshop Klarna’s optie ‘Betalen binnen 21 dagen’ aanbiedt bij de afrekenmogelijkheden, hoef je als klant pas drie weken na de aankoop (of vroeger) te betalen, zodat je de bestelling eerst thuis kan passen of uitproberen. Zo vermijdt de klant dat hij betaald heeft voor een kledingstuk of ander product dat hij wil terugsturen. De leden van H&M krijgen zelfs 30 dagen betaaluitstel.

Staat de Belg open voor uitgesteld betalen? Circa 500.000 consumenten hebben Klarna’s betaalfunctie, en dan vooral de uitsteloptie, voor het eerst gebruikt. Klaassen: ‘De meerderheid gebruikt ons daarna voor een tweede keer, wat een teken is dat de Belg uitgesteld betalen sterk omarmt.’

Een andere indicator: de Klarna-app, een soort shopping-assistent die alerts geeft bij scherpe prijzen, telt 115.000 maandelijks actieve gebruikers, met een versnelde groei in het najaar van 2020.

En de Belgische retailers? De Antwerpse juwelierszaak Wouters & Hendrix is een van de weinige Belgische kmo’s die met Klarna in zee is gegaan. ‘We zijn er nog niet, we hebben op dat vlak nog veel groeimarge’, zegt Klaassen. ‘Wat we vaststellen, is dat de Belgische klanten het liefst bij een Belgische webwinkel shoppen. Maar als uitgesteld betalen er niet aangeboden wordt, gaan ze naar buitenlandse e-shop. Kleinere Belgische webshops laten zo kansen liggen.’

Volgens Klarna is het voor kleine webshops perfect mogelijk om snel te schakelen. ‘Achteraf betalen aanbieden is één ding, maar waar we eigenlijk naartoe moeten is dat Belgische webshops ook de stap naar het buitenland zetten’, klinkt het.

Wilko Klaassen (Klarna)

Klarna wordt internationaal aangeboden door ruim 200.000 retailers en e-commercespelers, waaronder kleppers als Ikea, Nike, Samsung, AliExpress en Expedia. Maar de contracten zijn wel lokaal. Zo is Klarna wel beschikbaar in de webshop van Zara of Ikea in Nederland, maar niet in België. ‘Ikea België komt er zeker ook aan, al kan ik daar nog geen timing op plakken’, verzekert Klaassen.

Hoe verdient Klarna geld? De retailers betalen Klarna een vergoeding voor een verbeterde klantenwerving en het overnemen van het risico op wanbetalingen. Zijn uitsteloptie geeft de klanten van de webshop meer betaalflexibiliteit. Bovendien geeft Klarna, net als PayPal, een aankoopbescherming. Wie zijn aankoop niet ontvangt door webwinkelfraude, hoeft niets te betalen. Die diensten leiden ertoe dat meer klanten gaan terugkeren naar de webshop en er gemiddeld meer gaan besteden. Dat Klarna ook het kredietrisico kan overnemen, wordt mede mogelijk gemaakt doordat het fintechbedrijf een banklicentie op zak heeft.

Leidt uitgesteld betalen niet tot schulden? ‘Betalen via Klarna is aantrekkelijk, maar let op’, waarschuwde consumentenkoepel Test-Aankoop bij de lancering. ‘Met het betalingsplatform betaal je pas drie weken na verzending van het product dat je hebt gekocht. Voor sommigen bestaat het risico dat ze impulsief gaan kopen en de schulden opstapelen.’

Volgens Klaassen blijkt na een half jaar dat de Belgen stipte betalers zijn. Wie toch te laat is, wordt aangepord met een herinner-sms, wat in bijna alle gevallen blijkt te volstaan. Heeft Klarna geen baat bij laattijdige betalingen die hoge boetes tot gevolg hebben? ‘Helemaal niet, wat dat is slecht voor ons merk’, antwoordt hij. ‘We willen een merk rond de shoppingervaring uitbouwen.’

Klarna wijst er nog op dat de klant bij elke transactie opnieuw geëvalueerd wordt op zijn terugbetaalcapaciteit. ‘Er is dus geen sneeuwbaleffect mogelijk van schulden die zich snel opstapelen.’

En nog dit: wat is het favoriete online shopping-moment van de Belgen? Zondagavond 21 uur, zo stelt Klarna vast. Klaassen: ‘Ook elders in Europa is dat een druk e-commercemoment.’

Lees ook: ‘Koop nu, betaal- ater: PayPal gaat fintechster Klarna achterna’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.