Koekjesbakker Lotus Bakeries hint op prijsverhogingen

Lotus-CEO Jan Boone zegt “faire prijsverhogingen” te willen doorvoeren om de winstmarges van het bedrijf te beschermen tegen de stijgende productiekosten.

Lotus Bakeries heeft in 2021 een 13 procent hogere omzet geboekt, terwijl ook het voorgestelde dividend met hetzelfde percentage steeg. Dit bleek maandag voorbeurs uit de jaarcijfers van de koekjesfabrikant.

Het bedrijf kon dankzij de sterke kasstroom de schuld laten zakken tot 0,6 ten opzichte van het terugkerend bedrijfsresultaat en stelt daarnaast voor om het brutodividend met 13 procent verhogen tot 40 euro per aandeel.

De omzet steeg afgelopen jaar van 663 miljoen naar 750 miljoen euro. De merken Natural Foods en Lotus Biscoff zijn de groeipijlers, volgens het bedrijf.

Doel: podiumplaats

Lotus Biscoff was in 2021 tevens de sterkste stijger binnen de top tien van de wereldwijde Cookie Brand ranking en stijgt naar plaats 7. Lotus heeft als ambitie om op lange termijn naar plaats 3 te evolueren.

“Terwijl marketing en mediaondersteuning in de eerste jaarhelft nog onder pre-Covid-19 niveaus lagen, werd de omzetgroei in de tweede jaarhelft extra ondersteund met marketing- en media- investeringen”, aldus de groep. Voor het volledige jaar 2021 zijn de marketing en media gerelateerde kosten met meer dan 5 miljoen euro gestegen ten opzichte van 2020.

De nettowinst steeg afgelopen jaar met 9,9 procent tot 90,7 miljoen euro.

Last van inflatie

Lotus heeft daarnaast last van de inflatie, maar heeft als ambitie om deze kosten door te rekenen om de inflatie op te vangen. Tevens wordt in dit jaar een recordbedrag van 100 miljoen euro geïnvesteerd in de expansie van de productiecapaciteit.

Wel zal 2022 een “uitdagend” jaar worden, waarschuwt CEO Jan Boone maandag. “Als producent worden wij geconfronteerd met nooit geziene kostenstijgingen en tegelijkertijd willen wij de consument zijn favoriete koekje of gezonde tussendoortje blijven aanbieden aan een betaalbare prijs.”

De topman zegt een “correcte prijsverhoging” te willen doorvoeren, wat nodig is om de margedoelstellingen te kunnen halen.

“Het consequent doorvoeren van deze noodzakelijke prijsverhogingen kan op korte termijn leiden tot disrupties bij bepaalde klanten maar op de lange termijn is dit de enige manier om ons bedrijf verder gezond en succesvol te doen groeien”, waarschuwde Boone.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.