EU-klimaatcommissaris Frans Timmermans streeft naar het einde van de korteafstandsvluchten. Maar: ‘Dit doel mag echter niet worden bereikt met verboden.’ Zijn visie op de luchtvaart liet de Nederlandse vice-voorzitter van de EU-Commissie recent door de kranten van de Duitse Funke Mediengruppe optekenen.
‘In plaats van een verbod’, zo stelde de Maastrichtse ‘Klimaatpaus’, ‘moet het mensen aantrekkelijker worden gemaakt om met de trein te reizen’. Voor afstanden van minder dan 600 tot 800 kilometer zou het geen zin meer moeten hebben om het vliegtuig te nemen, aldus Timmermans.
Indirect pleitte hij er voor om vliegen duurder te maken: ‘Ik ben ervoor dat we kerosine op dezelfde manier belasten als andere brandstoffen.’ Volgens de EU-commissaris zou het een alternatief kunnen zijn om de luchtvaart meer in de emissiehandel op te nemen.
Ook deed Timmermans een beroep op de burgers om minder te vliegen: ‘Niemand hoeft tien of twaalf keer per jaar te vliegen’. De burgers zouden zich moeten beperken tot één vlucht per jaar, dan ‘zal er geen enkel probleem zijn – noch voor het klimaat, noch voor hun eigen portemonnee’.
Groene kandidaat
De discussie over korteafstandsvluchten laait tegenwoordig hoog op bij de oosterburen. Zij is aangewakkerd door de Groene kandidaat voor het kanselierschap, Annalena Baerbock.
In de krant Bild am Sonntag kondigde Baerbock aan dat zij zich zou inzetten voor de volledige afschaffing van korteafstandsvluchten indien zij kanselier zou worden. Zij verklaarde dat het ‘niet eerlijk is dat kerosine met al ons belastinggeld wordt gesubsidieerd, terwijl lange-afstandsreizen per spoor duur zijn, vooral in de spitsuren’.
Ook Markus Söder (CSU), minister-president van Beieren, wil reizen per spoor aantrekkelijker maken. Maar, zo stelde hij, ‘korteafstandsvluchten verbieden zou onzin zijn.’
Technoclubs
De Duitse hoofdstad Berlijn stond in pre-pandemische tijden gekend als ‘s werelds technoclubhoofdstad. De toerismemarkt draaide er grotendeels op buitenlandse clubgangers die, vaak van de Britse eilanden of zuidelijker Europese landen afkomstig, gretig gebruik maakten van de lagekostenvluchten van bijvoorbeeld RyanAir.
Ook CSU-chef Söder heeft deze mogelijke economische hinderpaal bij een verbod in het snotje. ‘Het verbieden van korteafstandsvluchten zou onzin zijn en ook een economisch probleem vormen voor ons land,’ zei Söder tegen het dagblad Augsburger Allgemeine. ‘Dergelijke vluchten zijn toch al duurder geworden – en dat was ook een juist klimatologisch signaal’. (mah)