Je krijgt binnenkort een kleinere compensatie als je vlucht vertraging heeft

Je krijgt binnenkort een kleinere compensatie als je vlucht vertraging heeft
Luchthaven Zaventem – (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images)

De Europese ministers van Transport hebben een akkoord bereikt over de rechten van vliegtuigpassagiers. Daarin staat onder meer dat vluchtmaatschappijen minder snel een vergoeding moeten betalen als een vlucht vertraging heeft. Voorts wordt het compensatiebedrag mogelijk verlaagd.


Key takeaways

  • Kans is groot dat je binnenkort een kleinere compensatie zal krijgen wanneer je vlucht vertraging heeft. De Europese ministers van Transport hebben de regelgeving aangepast.
  • Er komen ook nieuwe verplichtingen voor de luchtvaartmaatschappijen. Zo moeten ze bij een ‘tarmac delay’ de passagiers eten en drinken geven. Bovendien moeten ze na drie uur van boord gehaald worden.
  • Sommige experts zijn zeer kritisch voor de aangepaste regelgeving. Volgens de consumentenorganisatie Testaankoop dreigt 85 procent van de passagiers door de nieuwe regelgeving niet langer een compensatie te krijgen

In het nieuws: Reizigers hebben bepaalde rechten als hun vlucht vertraging heeft of wordt afgeschaft. Die bescherming is op Europees niveau geregeld. De Europese ministers van Transport hebben nu een akkoord bereikt over een aanpassing van die regelgeving, meldt De Tijd.

  • Het valt op dat de beleidsmakers de compensatieregels versoepelen voor de luchtvaartmaatschappijen. Zo moeten ze vandaag al een vergoeding betalen zodra een vlucht twee uur vertraging heeft. De ministers trekken die termijn nu op tot vier uur.
  • Daarnaast wordt het maximale bedrag van de mogelijke compensatie verlaagd van 600 naar 500 euro.
  • Compensatie vragen voor een geannuleerde vlucht wordt wel makkelijker. Zo moeten de luchtvaartmaatschappijen volgens de nieuwe regelgeving in een vooringevuld formulier een optie voorzien om de compensatie aan te vragen.

Details: Wat betekent dat concreet?

  • Volgens de Europese plannen zal bij reizen van minder dan 3.500 kilometer en binnen de Europese Unie een compensatie van 300 euro betaald worden voor een vertraging van vier uur of langer.
    • Momenteel betalen de maatschappijen bij een vertraging van twee uur een compensatie van 250 euro voor reizen van minder dan 1.500 kilometer binnen de EU.
  • Voor reizen van meer dan 3.500 kilometer is er pas een compensatie als de vlucht zes uur of langer is vertraagd. De vergoeding bedraagt dan 500 euro.
    • Welke regeling geldt vandaag voor langere vluchten? De compensatie bedraagt momenteel 400 euro bij een vertraging van minstens drie uur. Het gaat hier om reizen van meer dan 1.500 kilometer binnen de EU. Dezelfde regeling geldt voor internationale vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer.
    • Voor de overige vluchten is er een compensatie van 600 euro vanaf een vertraging van vier uur.

Regels voor de luchtvaartmaatschappijen

Ook dit: De ministers hebben ook gesleuteld aan de verplichtingen voor de luchtvaartmaatschappijen.

  • Zo komen er regels voor een ‘tarmac delay’, waarbij passagiers in het vliegtuig moeten blijven zitten tijdens het wachten voor het opstijgen. Ze hebben in dat geval recht op eten en drinken en moeten na drie uur van boord gehaald worden.
  • Zoals vandaag al het geval is, hebben de passagiers bij een afgeschafte vlucht recht op een alternatieve vlucht. Als de luchtvaartmaatschappij er niet in slaagt om binnen de drie uur een alternatieve route aan te bieden, mogen passagiers zelf alternatief vervoer zoeken. De luchtvaartmaatschappij moet de kosten daarvan terugbetalen, tot maximaal vier keer de oorspronkelijke ticketprijs.

Maar: De plannen van de ministers moeten wel voorgelegd worden aan het Europees Parlement, wat betekent dat wijzigingen nog altijd mogelijk zijn.

Experts zijn kritisch voor nieuwe regeling

Reactie: Enkele experts hebben al kritiek geuit op de nieuwe regelgeving.

  • “Passagiersrechten worden simpelweg ingeperkt. Met deze wijzigingen verliest zowat 60 procent van de passagiers hun recht op compensatie”, liet Tom Van Bokhoven, CEO van Vlucht-Vertraagd.nl, vorige week al weten in een reactie aan HLN.be.
  • Ook Testaankoop is resoluut tegen de dergelijke wijzigingen. Volgens de consumentenorganisatie dreigt zelfs 85 procent van de passagiers niet langer een compensatie te krijgen. “Dit voorstel is onaanvaardbaar, zeker als je weet dat vandaag slechts één passagier op drie die recht heeft op compensatie deze ook effectief krijgt”, aldus Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.