Kleine ondernemingen blijken grootste winnaars van de coronacrisis

Onverwachte resultaten uit de Verenigde Staten: het aantal nieuwe zaken bleef stevig aangroeien tijdens de coronacrisis. Daarmee blijken kleine ondernemingen eigenlijk één van de grootste winnaars van de gehele pandemie.

Waarom is dit belangrijk?

Het aantal Amerikaanse ondernemers die een kersverse zaak uit de grond willen stampen bereikte vorig jaar een recordhoogte. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Maryland. Het is, zachtjes uitgedrukt, nogal een verbijsterende vaststelling over het coronajaar 2020.

In vergelijking met de Amerikaanse recessie van 2008: Het verschil kon niet groter zijn, schrijft nieuwssite Axios.

Een van de leidende oorzaken: Het is tegenwoordig een stuk makkelijker om een online winkel op te richten dan in 2008.

  • Vooral zaken die goederen en diensten online verkopen, zijn populaire keuzes voor nieuwe ondernemers.
  • Deze “nonstore”-handelaren zijn goed voor één van de drie nieuwe Amerikaanse ondernemingen in 2020.
  • Webwinkels zijn tegenwoordig bijzonder makkelijk om op te richten met behulp van de e-commerceplatformen Stripe en Shopify.
  • Die twee toepassingen zagen pas in 2009 het licht.
  • Online adverteren is ook steeds goedkoper én efficiënter.
  • Zo is virtuele ruimte huren op Instagram enorm populair bij de Amerikanen en volgens berekeningen ook doeltreffender om de klanten te bereiken dan een etalage.

Fysieke winkels boeren nog steeds goed: maar dan wel enkel in staten waar huurprijzen laag liggen.

  • Vooral Texas, Florida en Georgia zijn in trek bij winkeleigenaars.
  • Staten met hogere huurprijzen, zoals Californië, New Jersey en New York trokken helemaal niet zoveel nieuwe winkels aan.
  • Sectoren met de meeste nieuwe zaken zijn het vrachtwagenvervoer, wasserettes en (verrassend) de horeca.

Hoe is dit mogelijk? een van de grootste verschillen tussen de crisis van 2008 en die van 2020 is dat er tijdens de ene een totaal gebrek aan geld was, en bij de ander een overvloed aan valuta.

Belangrijk om te weten: Er zijn geen gegevens bekend van hoeveel Amerikaanse zaken moesten sluiten.

  • Volgens een onderzoek van de Fed gingen er zeker 130.000 zaken failliet in het eerste jaar van de pandemie.
  • Dat zou ongeveer tussen 25 en 33 procent meer zijn dan tijdens een “normaal” jaar, maar toch een lager cijfer dan gevreesd.
  • Als de gegevens van de Fed kloppen, zou het aantal kleine ondernemingen inderdaad zijn gestegen.
  • Wat zo goed als zeker is, is dat Amerikanen nog nooit zo veel nieuwe zaken hebben opgericht als tijdens het coronajaar.

Lees ook:

Meer
businessam.be
Lees meer...
Markten