Kickstarter verandert: steeds meer grote spelers ontdekken het potentieel van crowdfunding

Kickstarter is niet langer het indieplatform dat het ooit geweest is. Grote bedrijven, zoals de Sony’s en Nintendo’s van deze wereld ontdekken ook wat u met Kickstarter kan doen.

Een briljant idee, misschien zelfs een prototype, maar geen geld? De oplossing zit in Kickstarter of IndieGoGo. Die twee bekende crowdfundingplatformen gaven al het groene licht aan ettelijke speeltjes, gadgets, games en albums. Van smartwatches over robots tot boardgames: u kan het zo gek niet bedenken of er bestaat een Kickstarter voor.

Het idee achter Kickstarter of een crowdfunding is eenvoudig. Ziet u een goed idee of product dat u wil, dan kan u er geld aan geven. Wordt het product gemaakt, dan krijgt u een exemplaar (of meerdere) en een beloning die overeenstemt met uw investering. Soms gaat het om 20 euro of zelfs 1 euro, soms ettelijke duizenden euro’s.

Vanuit het standpunt van de ontwikkelaar is het ook eenvoudig: met Kickstarter kan u makkelijker campagne voeren. U haalt een bedrag op, en als uw startbedrag niet gehaald wordt, moet u niet vrezen om investeerders teleur te stellen.

Waar Kickstarter, wellicht de bekendste van de twee, in eerste instantie een underground indieplatform was, te vergelijken met Etsy, vinden grote bedrijven nu echter ook hun weg.

Platinum Games

Platinum Games is een developer die in opdracht van Nintendo het goed ontvangen ‘The Wonderful 101’ maakte. De sequel op die game staat nu op Kickstarter. Nintendo heeft het geld niet nodig, maar Platinum Games wil graag de sprong wagen. Zelf games kunnen uitgeven, dat is de droom.

Het voorbeeld van Platinum Games is een uitzondering. Het gaat om een indiedeveloper die niet wil opgegeten worden door de grote haai. Maar ook mediagigant Sony trok naar een Japans crowdfundingkanaal om geld op te halen voor een horloge dat met e-paper werkte. Opvallend: Sony deed dat onder de naam van het merk, FES Watch U. Opnieuw ging het trouwens om een upgrade.

Waarom doen grote bedrijven dat? Uiteindelijk zijn ze solvabel genoeg om een verlies op te vangen. Maar het blijft wel een mooie poule om te ontdekken of een idee ook echt potentieel heeft. Daarnaast heeft crowdfunding een rebels imago, wat sympathie opwekt.

‘Echte tractie’

Dat zegt ook de CEO van communicatiebureau Duke & Grace, Bart De Waele. De zelfverklaarde ‘Kickstarterverslaafde’ snapt waarom crowdfundingplatforms zo interessant zijn voor grote bedrijven.

‘Het bewijst natuurlijk dat het project echte tractie heeft, geen hypothetische’, zegt hij aan Business AM. ‘Het soort dat gesteund wordt door een bankkaart.’ Dat bedrijven een platform als Kickstarter uiteindelijk gaan gebruiken als een soort marketingtool, ziet hij niet als problematisch. ‘Het is een marketingtool, daar dient het voor.’

Kickstarter werkt echter niet als een standaardbedrijf. ‘Vaak komen producten die goed werken op Kickstarter uit een community. Het werkt dus omgekeerd. Je bouwt een community op en daarvoor bouw je een custom product.’ Een groot bedrijf dat een ready-made product pusht, kan Kickstarter dus wel gebruiken als testpoule, maar dat gaat ietwat in tegen de geest van het platform.

Innoverende producten

De Waele ziet het publiek zich echter nog niet zo snel tegen de grote spelers op Kickstarter of IndieGoGo keren. ‘Uiteindelijk gaat het niet om innoverende spelers’, zegt hij. ‘Maar wel om innoverende producten. Wie die producten precies maakt, doet er niet toe.’

Een vaakgehoorde kritiek op zulke marketingstrategieën, bijvoorbeeld op Queens Games dat Kickstarter gebruikte om een follow-up op het succesvolle bordspel Alhambra te maken, is dat de pot voor indiedevelopers al klein genoeg is.

‘Het is natuurlijk makkelijk om Calimero te spelen’, zegt De Waele daarover. ‘Maar mensen blijven wel geld overhebben voor kwaliteitsvolle innovatie. Marktwerking blijft ook een belangrijk element.’

Incrementele verbeteringen.

Het enige risico dat Kickstarter zelf loopt, is dat het publiek wegblijft omdat het zijn platform verandert. ‘Het is de verantwoordelijkheid van Kickstarter om erop toe te zien dat het innovatieve producten naar voor blijft schuiven’, aldus De Waele. ‘Het grootste gevaar op dat vlak is dat bedrijven crowdfundingplatformen gaan gebruiken om incrementele verbeteringen aan hun producten te doen.’

Dat is alvast het geval voor Clorox, de beursgenoteerde multinational die een crowdfunding startte voor 3Jerky. Dat is een sojasaus met teryakismaak. Daar startte het bedrijf een crowdfunding voor op, terwijl het al verschillende sojasauzen in het assortiment heeft. Toch haalde de Kickstarter-campagne voldoende geld op.

Het product eerst blijft dus de insteek van Kickstarter. Al blijft de vraag of professioneel gerichte, met sociale media gepushte crowdfundingvragen even succesvol zullen blijven als alle grote bedrijven op de kar springen.

Meer