Keert Samsung Google de rug toe om met Bing in zee te gaan?

Samsung overweegt om binnenkort Bing als standaard zoekmachine te gebruiken in plaats van Google. De Zuid-Koreaanse smartphoneproducent zou daarbij geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden die de AI-bot ChatGPT biedt.

In het nieuws: de New York Times schrijft dat Samsung overweegt om Bing te gebruiken als zoekmachine voor zijn smartphones. Dat is slecht nieuws voor Alphabet, want tot op vandaag is Google de zoekmachine die standaard op die toestellen staat.

De details: indien Samsung de samenwerking met Alphabet stopzet zou dat de techgigant zo’n 3 miljard dollar kosten.

  • Het zou ook een belangrijke eerste overwinning betekenen voor Microsoft in zijn streven om Google naar de kroon te steken.
  • Door de toevoeging van ChatGPT is Bing nu een echte bedreiging geworden voor de zoekmachine van Alphabet.

Zoom out: Samsung heeft langdurige samenwerkingen lopen met zowel Microsoft als Google. De toestellen hebben vooraf geïnstalleerde toepassingen van beide bedrijven, van OneDrive tot Google Maps.

  • Voorlopig zijn de onderhandelingen over een mogelijke wijziging van de zoekmachine nog gaande, aldus de New York Times.

Race om AI

In de race rond AI heeft Microsoft het bedrijf achter Google rake klappen uitgedeeld door te investeren in OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Alphabet is aan een inhaalrace bezig. De techgigant heeft in februari zijn eigen chatbot Bard voorgesteld. Toch kan de achterstand op Microsoft Alphabet duur komen te staan.

  • Een andere langdurige partner van het bedrijf uit Mountain View zou wel eens in de verleiding kunnen komen om zich tot de concurrentie te wenden. Die partner is niemand minder dan Apple.
  • In dit geval liggen de machtsverhoudingen anders dan bij Samsung, omdat het Alphabet is die Apple betaalt om van Google de standaard zoekmachine op de iPhone te maken.
  • Indien Apple met Microsoft in zee gaat, zou dat resulteren in een besparing van 15-20 miljoen dollar voor Alphabet.
  • Maar: het bedrijf uit Mountain View verliest dan wel de gegevens van de mensen die een Apple-product gebruiken. Die zijn belangrijk voor de advertentiecontracten van Alphabet. Er staat dus veel op het spel voor de zoekmachinereus.

(ns/nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.