Kan ik een betaling met Mastercard annuleren?

Een kredietkaart, zoals een Mastercard, kan in een heleboel gevallen zeer handig zijn. In het gros van de gevallen krijg je door het gebruik van een Mastercard een constante geldreserve tot je beschikking en hoeft dus niet te wachten met een aankoop of betaling tot je loon op je rekening is gestort. Op die manier kun je dus geld uitgeven dat je eigenlijk nog niet bezit. Met een Mastercard hoef je niet direct je uitgaven te betalen, maar ontvang je aan het einde van de maand pas de rekening.

Geld dat onterecht af is geschreven

Het gebruik van een Mastercard biedt je dus een groot aantal voordelen, maar het kan eveneens voor problemen zorgen. Je kunt onder andere denken aan situaties waarin er opeens geld van je Mastercard af is geschreven zonder dat je een opdracht tot een dergelijke transactie hebt gegeven. Op een dergelijk moment heb je te maken met zogenaamde kredietkaartfraude, een regelmatig voorkomend en erg vervelend fenomeen.

Om kredietkaartfraude met je Mastercard te kunnen voorkomen is het essentieel om je rekeningoverzichten altijd goed te bekijken en te letten op de juistheid van alle transacties. Aan het einde een hoge rekening betalen voor iets waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent, is immers iets waar niemand op zit te wachten. Vandaag de dag kun je een onterechte betaling erg gemakkelijk annuleren. Op het moment dat je constateert dat er een bedrag ten onrechte af is geschreven van je Mastercard, dan kun je het bedrag zonder veel problemen terugvragen.

Kredietkaart aanvragen in 2 minuten?

AanbiederInformatieBekijk voordelen
Tip: aanvragen in 2 minuten Gratis geld opnemen in België en het buitenland! Meest aangeklikte kredietkaartMeer informatie
Tip: U kan er alles online mee betalen!Meer informatie
Een kredietkaart voor studenten!Meer informatie 

Een betaling met je Mastercard annuleren

In bepaalde gevallen wil je een betaling met je Mastercard annuleren. Dit kan het geval zijn als een bedrijf geld van je rekening heeft afgeboekt voor een aankoop die niet door jou is verricht of als een bedrijf de bestelde goederen of -diensten niet geleverd heeft. In dergelijke situaties kun je uiteraard altijd eerst proberen om wat te regelen met de betreffende verkoper. In het gros van de gevallen betreft het echter een automatische betaling die niet terecht uit is gevoerd en kan er dus worden gesproken van een systeemfoutje. Bij een fout in het systeem zal het afgeschreven geldbedrag binnen een paar dagen weer terug worden gestort op je rekening.

Er zijn echter ook situaties waarin er met de verkoper niet uitkomt. In een dergelijk geval kun je telefonisch contact opnemen met je eigen bank. Vaak dien je dan een speciaal formulier in te vullen met je persoonsgegevens en kredietkaartgegevens. Vervolgens stuur je dit formulier naar je bank zodat deze de situatie kan beoordelen. Op het moment dat je bank van mening is dat het geldbedrag daadwerkelijk ten onrechte van je rekening af is geschreven, dan ontvang je dit zonder problemen terug. Bij een onterechte betaling hoef je doorgaans zelf niet veel te regelen en zal je bank alles voor je uitzoeken en in orde brengen

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

04:00