Kaasverkoop in de lift tijdens lockdowns in Frankrijk

Het cliché dat Fransen tuk zijn op kaas is nog maar eens bevestigd. De consumptie van kaas en de vraag naar raclettetoestellen in het land kende vorig jaar een sterke stijging. 

Uit de cijfers van het Franse agentschap FranceAgriMer blijkt dat de kaasconsumptie tijdens de lockdowns in Frankrijk het afgelopen jaar in de lift zat. Hoewel Frankrijk honderden soorten kazen uit eigen land kent, was de Italiaanse mozzarella met 21,2 procent de sterkste stijger in 2020. 

‘Alle records verbroken’

De verkoop van raclettekaas steeg in 2020 met 12,2 procent en die van comté met 8,2 procent. Zelfs de kaassoorten die het de laatste jaren minder goed deden in Frankrijk, zijn weer aan een opmars bezig, schrijft het tijdschrift Les Marchés. Zo kenden de Camembert- en Coulommiers-kazen een stijging van respectievelijk 2,2 procent en 5,6 procent. 

Verder steeg de verkoop van kazen van koemelk met 9,4 procent, die van biologische geitenkaas met 32,2 procent en die van biologische schapenkaas met 5,5 procent. ‘De aankoop van kaas voor thuisconsumptie door de Fransen heeft in 2020 alle records gebroken als gevolg van de pandemie’, besluit Les Marchés

Franse consumentenorganisaties merkten ook een stijging op van de verkoop van raclettetoestellen. Een woordvoerder van de Franse elektroketen Boulanger zei aan Le Figaro dat de verkoop van de toestellen afgelopen november met meer dan 200 procent is gestegen.

26,5 kg per Fransman

Een Fransman consumeerde in 2018 gemiddeld 26,5 kilogram kaas per jaar, volgens de statistische website Statista. De populairste kaas in Frankrijk is camembert, op de voet gevolgd door comté.

In 2019 verbruikten de EU-landen ongeveer 9,5 miljoen ton kaas. Ter vergelijking: China, dat een bevolking heeft die drie keer zo groot is, consumeerde dat jaar naar schatting 409.000 ton. De Verenigde Staten komen op de tweede plaats, met 5,8 miljoen ton. 

(mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.