Juul, de maker van elektronische sigaretten en liquids daarvoor, kondigde al aan dat hij 500 mensen op straat zou zetten, maar verhoogt dat aantal nu naar 650. Dat is 16 procent van het personeelsbestand.
Tot nu toe nam het bedrijf elke maand 300 werknemers aan.
In totaal wil Juul, uit te spreken als ‘jewel’ in het Engels, 1 miljoen dollar besparen volgend jaar. Het zet ook zijn reclamecampagnes in de VS stop en zal zich daar alleen nog direct richten op rokers.
De maatregelen komen er deels als gevolg van een aangekondigde ban op e-sigaretten met een smaakje in Amerika. Daarmee samenhangend heeft Juuls imago de laatste maanden een ferme deuk gekregen. Het wordt verweten vapen, of elektronisch roken, aan te moedigen onder jongeren met allerlei lekkere smaakjes en een hip uitziende sigaret. De schrik heerst dat diezelfde jongeren dan later overstappen op echte sigaretten.
‘Na deze reorganisatie kunnen we ons beter op focussen op het terugdringen van gebruik bij minderjarigen, meer investeren in onderzoek en nieuwe technologieën te creëren’, zegt de nieuwe CEO K.C. Crosthwaite.
Crosthwaite trad in september aan als CEO. Hij komt over van Altria, het moederbedrijf van Marlboro dat vorig jaar 35 procent van Juul kocht. Sinds hij aan het roer staat heeft het management een grondige schoonmaakbeurt gekregen en is er een besparingsprogramma gestart.
Hij probeert het imago van Juul ook wat meer op te poetsen. Het bedrijf haalde vorige week de liquids met muntsmaak, die het populairst zijn onder middelbare scholieren, uit de rekken en verwijderde ze van zijn website.