Jonge reizigers inspireren zich vaak op sociale media

Millennials zullen voor hun reisplannen sneller advies inwinnen bij online influencers dan zich te wenden tot familie en vrienden. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau 383 bij een groep consumenten in Groot-Brittannië. De onderzoekers ontdekten dat 58 procent van de studenten van mening zijn dat Facebook, Instagram en bloggers voor het organiseren van een reis betrouwbaarder zijn dan naasten en verwanten. Bij de oudere millennials ligt die score op 53 procent. Daarentegen zegt slechts 13 procent van de vijfenvijftigplussers voor zijn reisplannen meer op sociale media dan op vrienden en familie te rekenen.

“Het onderzoek toont dat sociale media een belangrijke impact op de aankoopbeslissingen kunnen hebben,” zeggen de onderzoekers. “Daarbij moet men vaststellen dat deze platformen op belangrijke beslissingen, zoals buitenlandse reizen, een sterkere controle krijgen.”

“Daardoor bestaat echter ook het gevaar dat vooral jongere reizigers zich aan mogelijke vakantiezwendel kunnen blootstellen. Wanneer aanbevelingen van een betrouwbare bron komen, is het risico op problemen daarentegen gevoelig kleiner.”

Authenticiteit

Het onderzoek toonde dat 32 procent van de respondenten Instagram het belangrijkste platform vindt om een reis te helpen voorbereiden. Daarbij zouden vrouwen veel sneller geneigd zijn Instagram te gebruiken dan mannen.

De onderzoekers stelden verder vast dat sociale media 71 procent van de reisgerelateerde beslissingen beïnvloeden. Daarentegen vertrouwt slechts 36 procent op de mond-aan-mond reclame van familie en vrienden.

Tevens bleek dat 10 procent van de ondervraagden erkent tot twintig uur online informatie op te zoeken vooraleer een beslissing over een reisbestemming te nemen. Bij de millennials zou 40 procent tijdens op de werkvloer online informatie over vakantiebestemmingen opzoeken.

“Men moet weten dat niet alle online reisaanbevelingen compleet authentiek zijn,” waarschuwt onderzoeksleider Sukhi Dehal. “Sommige aanbevelingen zijn betalend online geplaatst. De scheidingslijnen tussen beide zijn echter niet altijd gemakkelijk te ontdekken. Dat zou de nodige voorzichtigheid moeten doen rijzen.”

“Het onderzoek heeft immers aangetoond dat potentiële reizigers voor hun planning door compleet vreemden op sociale media meer beïnvloed worden dan door eigen vrienden en familie. Hoewel sociale media als inspiratiebron een belangrijke functie vervullen, moet de consument de nodige terughoudendheid hanteren.”

Vertrouwde bronnen

“In een tijdperk van nepnieuws en online oplichting die steeds moeilijker te identificeren zijn, is het belangrijk dat reizigers hun beslissingen nemen op basis van een breder spectrum aan vertrouwde bronnen,” aldus nog Dehal. “Daarvoor kan men terecht bij familie en vrienden, maar ook bij online reisplatformen die voldoende credibiliteit hebben opgebouwd.”

“Dat is vooral belangrijk voor speciale vakantieformules, die de reiziger in onvertrouwde omgevingen of onbekende situaties kunnen brengen. Het moet daarbij de nodige bezorgdheid wekken dat vooral jongere reizigers willen vertrouwen op bronnen die moeilijk op hun waarheidsgehalte te controleren zijn.”

Meer