Jonge en Aziatische consumenten dragen groei luxesector

De wereldwijde luxemarkt bereikt dit jaar een omzet van 1.300 miljard euro. Dat is 4 procent meer dan vorig jaar. Dat zegt een rapport van consulent Bain & Company. De groei is volgens de onderzoekers nagenoeg helemaal aan Aziatische consumenten en de jongere generaties te danken.

Vooral de lokale consumptie is sterk toegenomen. De luxebestedingen van reizigers stegen met 3 procent, maar de lokale uitgaven liepen met 11 procent op.

China

‘De luxesector zal dit jaar nagenoeg alleen in Azië en vooral China een groei kennen,’ zegt onderzoeksleider Claudia D’Arpizio. ‘De andere regio’s zullen een stagnatie of een achteruitgang moeten registreren.’

In China kan de sector een stijging met 26 procent melden. Chinese consumenten besteden ook meer in eigen land, want ze reizen minder vaak naar Hongkong en internationale bestemmingen.

Japan kent een stijging met 4 procent, terwijl de omzet van de sector in de rest van Azië met 6 procent zal oplopen. Telkens verwijst Bain naar het toeristisch verkeer vanuit China. In Hongkong, dat onder maatschappelijke onrust lijdt, is er echter een terugval met 20 procent.

In Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Europa kent de luxesector ongeveer een status-quo. Deze regio’s ervaren de negatieve impact van de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog. In Frankrijk is er ook de impact van de aanhoudende protestacties van de gele hesjes.

In het Midden-Oosten spreekt Bain van een daling met 5 procent. Dat heeft volgens de consulent vooral te maken met een dalend vertrouwen bij de consumenten.

Autoverkoop

De grootste markt van de luxesector blijft de autoverkoop. Daar wordt dit jaar een omzet van 550 miljard euro verwacht. Dat betekent een stijging met 7 procent tegenover vorig jaar. Het gaat om omzet, dus niet om het aantal verkochte wagens. De prestatie van het luxesegment kan niet verhullen dat de globale automarkt achteruit boert.

De persoonlijke luxegoederen, de tweede grootste niche van de luxesector, zouden een toename met 4 procent tot 281 miljard euro laten optekenen.

Bain merkt nog op dat nagenoeg alle luxesectoren dit jaar een groei kunnen registreren. De kunstmarkt is met een achteruitgang van 18 procent hierop de enige uitzondering. Dat fenomeen heeft volgens Bain ongetwijfeld te maken met een relatief beperkt aanbod.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.