Jonge autobestuurders tonen de laagste merkentrouw

Jongere chauffeurs zijn tegenover automerken minder loyaal dan oudere generaties. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Morning Consult, gebaseerd op een enquête bij 2.200 autobestuurders in de Verenigde Staten.

De onderzoekers kwamen daarbij ook tot de conclusie dat jonge autobestuurders zich ook bij de keuze van het model het meest avontuurlijk opstellen.

Topprioriteit

“Over het algemeen tonen autobestuurders zich vaak loyaal aan de automerken waar ze eerder een wagen hebben gekocht”, stippen de onderzoekers aan. “Dit geldt met name wanneer de klanten met een automerk een goede klantervaring hebben gehad.”

“Tegelijkertijd moest echter worden vastgesteld dat de millennials tegenover het uitproberen van nieuwe merken en modellen een beduidend grotere openheid tonen dan oudere chauffeurs.”

De onderzoekers stelden vast dat 41 procent van de respondenten het merk van de wagen bij de aankoop van hun volgende voertuig als een topprioriteit beschouwen.

In de groep chauffeurs die van plan zijn om in de volgende twaalf maanden een auto te kopen, is een meerderheid van plan om vast te houden aan het merk waarmee ze vertrouwd zijn, aangezien 52 procent overweegt om opnieuw aan de kloppen bij de constructeur waar ze hun vorige wagen hebben gekocht. Slechts 25 procent geeft aan eventueel naar een andere fabrikant te willen overstappen.

Modellen

Oudere consumenten vertonen de grootste trouw tegenover het merk waar ze in het verleden een auto hebben gekocht. Bij Generation X geeft slechts 14 procent aan van plan te zijn om bij de aankoop van een nieuwe wagen ook naar een ander merk te willen overstappen.

Bij de babyboomers daalt dat aandeel verder tot 10 procent. De millennials lijken daarentegen veel meer voor een overstap naar een ander merk open te staan. In die leeftijdscategorie zegt immers 36 procent te overwegen bij een nieuwe fabrikant te willen aankloppen.

Deze leeftijdskloof kan volgens de onderzoekers ook bij de keuze van het model worden opgetekend. Daarbij werd opgemerkt dat 69 procent van de babyboomers te kennen geeft een traditioneel model te willen aankopen, terwijl slechts 8 procent voor een eventueel alternatief zou willen kiezen.

Bij de millennials zou daarentegen slechts 40 procent voor een traditioneel model willen opteren, terwijl 43 procent zou willen kiezen voor een design waarmee ze voordien nog niet hebben gereden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.