Jochen Debucquoy: “Met ons concept blijft vastgoed aan de kust toegankelijk”

Met branded content

Jochen Debucquoy komt uit een familie met een lange traditie in vastgoed ondernemerschap. Wie opgroeit in een familie met een traditie in vastgoed, wordt van jongs af aan vertrouwd gemaakt met alle facetten van de sector. Toch besloot hij eerst een studie in een heel andere richting te volgen. “Ik ben begonnen met de studie Marketing, maar ik was niet bepaald een goede student. Ik vond het werkveld veel interessanter, waarna ik ben gestopt met de studie om te gaan werken.”

Zijn eerste job was voor hem een terugkeer naar een bekende wereld. “Ik heb eigenlijk altijd in het vastgoed gewerkt. Eerst in de verhuur, later in de verkoop en uiteindelijk ben ik in de projectontwikkeling gestapt.” Hij ontdekte al snel dat het ondernemersbloed ook bij hem door de aderen stroomde. De portefeuille omvat naast eigen projecten ook projecten die voortkomen uit een eerdere onderneming die hij samen met zijn broer heeft opgericht. 

Debucquoy specialiseert zich in vastgoed aan de kust. “We hebben altijd geprobeerd om betaalbaar vastgoed aan te bieden. Omdat de prijzen aan de kust snel stijgen, wordt het vinden van goede projecten steeds uitdagender. Daarom zijn we gaan kijken hoe dat anders kon.”

Betaalbaar vastgoed aan de Belgische kust

De oplossing kwam in de vorm van hotelkamers en vakantieverblijven aan de kust. “Al vanaf € 150.000 kan je eigenaar worden van een hotelkamer of vakantieverblijf. Je geniet er zelf van wanneer je dat wenst, terwijl wij ervoor zorgen dat je er opbrengsten uithaalt.” Daarnaast bevat de portefeuille ook residentieel vastgoed aan de Belgische kust. Ook dit type vastgoed kunnen zij tegen aantrekkelijke prijzen aanbieden.

Het businessmodel is niet volledig nieuw, het wordt al langer toegepast bij vakantiewoningen. Het concept onderscheidt zich echter door zich te richten op een relatief nieuwe niche, waardoor het bedrijf vastgoedprojecten toegankelijker maakt voor investeerders met een beperkter budget. “Een hotelkamer is kleiner dan een vakantieappartement,” legt Debucquoy uit. “Daardoor blijft het betaalbaar.” Ook meer landinwaarts worden projecten ontwikkeld.

Projectontwikkelingen

In de markt voor recreatie- en tweede verblijven is het gebruikelijk dat een projectontwikkelaar een park ontwikkelt, de verblijven verkoopt en de exploitatie vervolgens aan een andere partij overdraagt. Debucquoy kiest echter voor een andere aanpak. “Wij doen alles: van de aankoop van de grond, het vergunningstraject en de bouwwerkzaamheden. Daarnaast houden wij de verkoopactiviteiten geheel in eigen hand.” Ook de exploitatie van de hotels neemt het bedrijf voor eigen rekening. Daarvoor heeft het bedrijf een franchiseovereenkomst gesloten met Accor, een gerenommeerde hotelketen. “Zij stellen eisen aan het gebruik van hun brand. Dat geeft ons een bepaald kwaliteitslabel.” Volgens Jochen Debucquoy is dat een belangrijk commercieel voordeel.

Aanhoudende schaarste op de vastgoedmarkt

Kijkend naar de toekomst blikt Debucquoy eerst terug. “De concurrentie is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Al decennialang wordt gesproken over de schaarste aan grond en dat is vandaag de dag duidelijk voelbaar. Hoewel de markt af en toe een kleine stagnering kent, blijft vastgoed op de lange termijn stijgen in waarde. Vooral de huurmarkt ervaart een blijvende schaarste waardoor de druk op dit segment enkel toeneemt.”

Die schaarste is mede het gevolg van strengere regelgeving, weet Debucquoy. “Je zou verwachten dat de vergunningverlening in tijden van woningcrisis versoepeld zou worden. Toch blijf ik positief: er moet meer gebouwd worden. Dus de overheid zal haar mentaliteit uiteindelijk moeten veranderen. Wonen is en blijft immers een fundamenteel recht.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.