JBC laat pakjes retourneren door pendelaars

De kledingketen gaat daarvoor een samenwerking aan met Hytchers, een start-up uit het Waalse Luik. Dat kondigt het bedrijf aan in een persbericht.

Het werkt zo: u registreert zich op de app van Hytchers en geeft ook uw autoroute van en naar het werk in. Voor u in de auto stapt, krijgt u dan een melding van pakjes die naar een bestemming op of langs uw route moeten. De maximale omleiding is 6 minuten.

Als de pakjes aan die tweede bestemming zijn aangekomen, pikt een volgende pendelaar ze op, tot ze uiteindelijk het depot van JBC bereiken. De automobilist wordt betaald in aankoopbonnen.

Blablacar

Hytchers bestaat als concept sinds 2015, maar werd pas echt gecommercialiseerd in 2019. ‘In het begin was er gewoon een Powerpoint en een idee’, vertelt medeoprichter Jonas Douin. ‘We wilden twee problemen oplossen: de CO2-uitstoot door de e-commerceboom verminderen en het aantal wagens op de weg terugdringen. We noemen onszelf soms het Blablacar (een Franse carpooldienst, red.) voor pakketjes.’

Het op punt zetten van het idee en testen ging niet vanzelf. ‘Oorspronkelijk wilden we de volledige keten bedienen. Zowel de pakjes bij de mensen afleveren als de retours terugbrengen. Maar omdat we trager zijn dan de meeste leverdiensten, merkten we dat klanten te ongeduldig werden. Omdat retour minder tijdkritisch is, beslisten we om het daarbij te houden. Maar we doen nog steeds leveringen voor kleinere klanten.’

Compensatie

De gemiddelde levertijd van Hytchers is 1 à 2 dagen. Zolang het pakje in iemands wagen zit, compenseert het bedrijf de CO2-uitstoot door geld te geven aan klimaatvriendelijke projecten.

De app heeft ondertussen 10.000 registraties, waarvan 10 procent effectief actief is. De start-up rekent op meer groei en hoopt op meer samenwerkingen met retailers, maar kon geen exacte cijfers geven.

JBC koos voor de samenwerking door de innovatieve formule. ‘Het systeem is een win-win. Dit is een duurzame oplossing voor retourpakketjes en de automobilist benut zijn pendeltijd om iets bij te verdienen’, zegt CEO Bart Claes.

Meer