Verkoop buitenlandse luxewagens in Japan is een ongezien succes

Buitenlandse luxewagens met een prijs van meer dan 10 miljoen yen (77.500 euro) genieten in Japan onder de hogere klasse een opmerkelijke populariteit. Dat blijkt uit een rapport van de Japan Automobile Importers Association (Jaia). Het fenomeen moet volgens analisten worden toegeschreven aan de impact van de coronacrisis.

Door de uitbraak van het virus Covid-19 konden rijke Japanners immers niet langer naar het buitenland reizen. Bestedingen aan buitenlandse luxewagens bleken daarbij voor velen een alternatief.

Contrast

“De Japanse verkoop van luxewagens van buitenlandse merken zoals Ferrari of Bentley kende tijdens juni het hoogste niveau sinds bijna vijfentwintig jaar geleden het verzamelen van de gegevens is begonnen”, merkt de Jaia op.

Analisten beklemtonen daarbij wel dat de trend in scherp contrast staat met de verslechterende levensomstandigheden waarmee andere bevolkingsgroepen in Japan – waaronder parttime arbeidskrachten en ongeregistreerde werknemers – worden geconfronteerd. De coronacrisis heeft immers onder meer in de dienstensector en andere activiteiten aan de werkgelegenheid een zware slag toegebracht.

Tijdens de maand juni werden in Japan 3.336 buitenlandse luxewagens met een prijs van minstens 10 miljoen yen verkocht. Dat betekende een stijging met 60,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

“Dit jaar kon al elke maand een verkoopsgroei worden opgemerkt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar”, zeggen de analisten nog. “Ook vorig jaar werd over de volledige periode van twaalf maanden al een toename met 0,5 procent tot 22.712 eenheden tegenover het jaar voordien opgetekend, hoewel de economie door de coronapandemie aanzienlijk werd beschadigd.”

Nieuwe kopers

Het Italiaanse luxemerk Ferrari verkocht in juni van dit jaar in Japan 121 wagens. Dat vertegenwoordigde een stijging met 80,6 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. Bij het Britse merk Bentley was er sprake van een toename met 23,9 procent tot 83 exemplaren.

De Japanse verkoop van BMW Alpina kende zelfs meer dan een verdrievoudiging. De Britse constructeur Aston Martin liet eveneens meer dan een verdubbeling optekenen. Land Rover kende een groei met 90,1 procent. Al deze merken lieten de beste verkoop voor de maand juni optekenen sinds ze in Japan op de markt zijn.

Analisten verwachten dat de Japanse verkoop van Europese luxewagens ook de volgende periode nog verder zal blijven toenemen. Daarbij wordt in het algemeen verwacht dat nieuwe kopers meer dan 50 procent van het klantenbestand zullen vertegenwoordigen, tegenover een aandeel van ongeveer 30 procent voor de uitbraak van de coronacrisis.

Meer
Auto