Japan wil boetes gaan opleggen aan overzeese IT-giganten die hebben nagelaten om een regionaal hoofdkantoor in het land te registreren. In totaal 48 bedrijven, waaronder Twitter, Meta en Alphabet moesten dit vóór eind maart hebben gedaan, maar volgens de Japanse overheid is dit nog steeds niet gebeurd.
Begin juni herhaalde het Japanse ministerie van Justitie zijn verzoek aan internationale bedrijven om deze maand nog een lokale vestiging in het land te registreren. Op deze manier zouden Japanse consumenten namelijk gemakkelijker een rechtszaak kunnen aanspannen tegen een bedrijf wanneer er zich problemen voordoen, zoals de verspreiding van desinformatie of laster. De regering in Tokio is van mening dat een goede registratie essentieel is voor de bescherming van de consument.
Indien er spoedig geen gehoor wordt gegeven aan de oproep van de Japanse overheid, zullen er boetes volgen. De hoogte hiervan is niet bekendgemaakt.
Uitzondering
Volgens de Japanse wetgeving moeten overzeese bedrijven die voortdurend zaken doen in het land, een lokaal hoofdkantoor op het eiland hebben. Verschillende technologiebedrijven, waaronder de bekende namen uit Silicon Valley, beweren echter dat zij hun diensten verlenen via het internet en daarom niet aan deze regels hoeven te voldoen.
De 48 technologiebedrijven, waaronder Meta, Twitter en Google, die zich op verzoek van Justitie moeten registreren in het land, hebben echter in 2021 allemaal hun bedrijfsactiviteiten in het land publiek gemaakt. Dat deden ze op basis van de herziene Japanse telecommunicatiewet uit dat jaar.
Op basis van die wet heeft de regering in Tokio nu vastgesteld dat de bedrijven ononderbroken zaken hebben gedaan in Japan en dat hun niet-geregistreerde status een schending is van de Japanse wet. Zowel Meta, Twitter en Google bleken nog niet te zijn geregistreerd en lopen nu het risico om te worden beboet.
Er wordt aangenomen dat de buitenlandse IT-bedrijven gewacht hebben met de registratie in Japan, omdat ze zich zorgen maken over een hogere vennootschapsbelasting.
Lokaal kantoor in Rusland
Ook Moskou kondigde in februari vergelijkbare maatregelen aan. Verschillende technologiebedrijven, waaronder Meta en Alphabet, kregen toen van Rusland te horen dat ze een officiële vertegenwoordiging in de vorm van een lokaal hoofdkantoor in het land moeten hebben. Indien ze hier geen gehoor aan gaven, riskeerden ze een verbod op het publiceren van reclames, of erger.
Moskou dacht op deze manier meer controle te krijgen over de bedrijven in Rusland, om zo hun informatiestroom te controleren en te beïnvloeden.
(evb)