Japan bouwt eerste tanker voor vervoer van waterstof

In Japan is het eerste tankschip voor het vervoer van waterstof gedoopt. Daarmee heeft de scheepswerf Kobe Works van het Japanse industriële concern Kawasaki Heavy Industries een wereldprimeur. Volgens de planning zou het schip eind volgend jaar zijn eerste tocht kunnen maken. De Suiso Frontier zal zelf wel op diesel varen.

Waterstof ontstaat door een combinatie van water met zuurstof. Het product kan worden opgeslagen en later voor de opwekking van energie worden gebruikt. Waterstof biedt daarmee onder meer aan landen met weinig toegang tot windenergie en zonnekracht een manier om milieuvriendelijke elektriciteit op te wekken.

Bovendien kan het product een aantal sectoren helpen hun afhankelijkheid van fossiele brandstoffen af te bouwen. Dat geldt onder meer voor het transport op lange afstand en de staalproductie. Beide sectoren vinden verder weinig alternatieven om hun uitstoot drastisch in te krimpen.

Anderzijds creëert waterstof ook een aantal uitdagingen. Het product is immers volatiel en ontvlambaar. ‘Bovendien zijn de actuele productietechnieken duur en vervuilend,’ erkende het Internationaal Energieagentschap (IEA) recent.

Bruinkool

De Suiso Frontier heeft een opslagcapaciteit van ongeveer 1.250 kubieke meter. Dat is minder dan 1 procent van de volumes die tankers voor vloeibaar gas kunnen meevoeren.

Voor het transport van de waterstof is de Suiso Frontier uitgerust met een dubbelwandige en geïsoleerde tank. Daardoor kan het waterstof op een temperatuur van min 253 graden Celsius worden gebracht. Dat proces moet het volume van het gas achthonderd keer kleiner maken.

De Suiso Frontier wordt gebouwd in opdracht van de Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association (HySTRA), een consortium van bedrijven en instellingen die het industriële gebruik van waterstof willen promoten.

Bedoeling is dat het schip in Australië waterstof, geproduceerd op basis van bruinkool, ophaalt en negenduizend kilometer verder naar Kobe in Japan brengt.

Lees ook:
Grote Belgische spelers werken samen voor transport van waterstof
Staalreus ThyssenKrupp pioniert met hoogoven op waterstof in plaats van steenkool

Meer