De Britse autobouwer Jaguar Land Rover snijdt almaar dieper in het eigen personeelsbestand. De afslanking is het gevolg van de beslissing van de directie om de nachtploeg in de fabriek van de autobouwer in Halewood in de buurt van Liverpool te schrappen. Dat schrijft de Britse krant The Guardian.
De Britse autosector, die de voorbije periode al zwaar is getroffen, krijgt zo een nieuwe slag te verwerken. De afslanking in Halewood vormt een onderdeel van een besparing van 2,5 miljard pond die de autogroep wil doorvoeren. Dat moet het bedrijf uiteindelijk toelaten grotere investeringen in elektrische mobiliteit te plannen.
Efficiëntie
Jaguar Land Rover, de grootste autobouwer van Groot-Brittannië, wees erop dat het personeelsbestand van de fabriek in Halewood mogelijk met 10 procent zou kunnen worden afgeslankt. In Halewood werken momenteel nog bijna vierduizend mensen. Over heel Groot-Brittannië heeft Jaguar Land Rover, dochter van de Indiase Tata Motors, ongeveer 33.000 werknemers.
‘Jaguar Land Rover zegt dat de afslanking eerder op een efficiëntie-verbetering dan op een productievermindering mikt,’ aldus The Guardian. ‘Toch hebben wellicht de tegenvallende verkopen van de Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport – die beide in Halewood van de band rollen – met de ingreep te maken.’
Probleemsector
Jaguar Land Rover is op zoek naar bijkomende mogelijkheden om kosten te besparen. Dat moet middelen vrijmaken voor belangrijke investeringen in elektrische wagens. Tegelijkertijd moeten de Britse autoconstructeurs nog altijd vrezen voor een harde brexit.
Bovendien heeft Steven Mnuchin, Amerikaans minister van financiën, aangekondigd dat de import van Britse wagens in de Verenigde Staten mogelijk met extra heffingen zou kunnen worden belast indien de Britse regering tot een digitale taks op de grote Amerikaanse technologiegroepen beslist.
Jaguar Land Rover heeft de voorbije jaren al belangrijke besparingen op de personeelskosten doorgedrukt. Twee jaar geleden verdwenen in de fabriek in Solihull duizend banen. In januari vorig jaar kondigde het bedrijf wereldwijd 4.500 ontslagen aan.
Ook andere autoconstructeurs hebben besparingen in Groot-Brittannië aangekondigd. De volgende twee jaar sluit Ford zijn fabriek in Bridgend. Ook de vestiging van Honda in Swindon moet dicht.