Markten:
Markten inladen...

VRIJDAG 05 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Ja zum Diesel! AfD gaat pro-dieselstrategie voeren

Logo Business AM
Politiek

02/10/2019 | Dominique Dewitte | 4 min leestijd

BERLIN, GERMANY - MAY 14: Shareholders look at cars from different companies of Volkswagen AG during the company's annual shareholders' meeting on May 14, 2019 in Berlin, Germany. Volkswagen is still grappling with the consequences of its diesel emissions scandal, which the company said has cost it EUR 30 billion so far. Proxy advisory groups are urging shareholders to vote against the continuation of the current Volkswagen governing board. (Photo by Carsten Koall/Getty Images)

De uiterst-rechtse Alternative für Deutschland zet de strijd in tegen de klimaatbeweging. Politiek is dit een belangrijk verhaal, want vele Duitsers tonen zich zeer defensief in het ganse klimaatdebat.

De AfD is vooral een anti-euro en anti-immigratiepartij, maar gaat nu achter een nieuwe politieke prooi aan: de klimaatbeweging. De voorbije dagen zijn op de website van de partij een vijftal video’s verschenen waarin de draak wordt gestoken met o.a. de wind- en zonne-ënergie. In een ander filmpje – dat als naam ‘De moord op de dieselwagen’ kreeg – steken gewone Duitsers de loftrompet van de diesel.

De AfD heeft een woelig verleden

De AfD heeft een woelig verleden. De partij pleitte ooit voor een Duitse exit uit de eurozone en een terugkeer naar de D-mark. In haar oprichtingsverklaring stelde de AfD dat ‘het huidige EU-beleid Europa in armoede en ellende stort en dat de euro een mislukt monetair experiment is waarvan zo snel mogelijk afscheid genomen moet worden.’ Maar de gematigde kern van de partij werd al snel buitenspel gezet door meer extreme elementen. In 2015 verlieten de twee oprichters Hans-Olaf Henkel en Bernd Lucke de partij, uit onvrede met ‘de islamofobe, xenofobe, anti-westerse en pro-Russische denkpatronen’ die er de norm waren geworden.

Inmiddels groeide de AfD uit tot de grootste oppositiegroep in de Bundestag. De partij heeft in het Duitse parlement eenennegentig leden. Maar ze heeft ook al zware kritiek gekregen vanwege de racistische, antisemitische, homofobe en seksistische opmerkingen van haar leden. Alternative für Deutschland heeft al geregeld het idee gepropageerd van een etnisch-biologisch homogeen volk dat door immigratie in gevaar wordt gebracht.

Politiek is dit een belangrijk verhaal

Naast de euro en immigratie heeft de AfD nu een nieuw politiek stokpaard gevonden: de klimaatbeweging. Politiek is dit een belangrijk verhaal.  De Duitse autosector genereert 14% van het Duitse bbp en stelt rechtstreeks 800.000 mensen tewerk. Nog eens vele honderdduizenden zijn indirect actief in de autosector. Maar die industrie staat al een tijd onder extreme druk. Er is het dieselschandaal, het dieselverbod in een aantal steden en de strenge klimaateisen. Ook de verkoopexplosie op de Chinese automarkt lijkt verleden tijd.  Tenslotte vertoont de sector op vlak van elektrische wagens een onrustwekkende achterstand. Sommigen denken dat de elektrische wagen voor Duitsland is wat de brexit voor Engeland zal betekenen.

Meest waardevolle bezit van de Duitser is meestal zijn wagen

Het meest waardevolle bezit van een Duits gezin is meestal zijn wagen, want nergens in Europa investeren mensen minder in vastgoed dan in Duitsland. Diesel, een techniek die op Duitse grond werd uitgevonden, blijft dan ook bijzonder belangrijk voor de economie van het land. Wie aan de diesel raakt, doet de Duitse Jan Modaal ook pijn. 

Verder zijn de Duitsers onvoldoende voorbereid op de veranderingen die nodig zijn om de klimaatdoelstellingen te halen. Vele Duitsers hebben er totaal geen boodschap aan en tonen zich zeer defensief in het ganse klimaatdebat. Al maandenlang circuleert in Duitsland een verhaal als zouden elektrische wagens een grotere CO2-afdruk hebben dan dieselwagens.

De AfD gaat nu trachten garen te spinnen uit de klimaatwijziging. Niet door ze te ontkennen, wel door de oorzaak ervan te ontkennen en met name daarin de rol van de CO2-uitstoot. Niemand anders dan de AfD kan zich vandaag veroorloven een agressieve pro-dieselstrategie te gaan voeren. De kans dat de partij hier politieke winst uit puurt is dan ook niet gering.


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO