Italië vraagt voor zijn supercars uitzondering op uitfasering verbrandingsmotoren

Italië is met de Europese Unie gesprekken gestart rond maatregelen die de fabrikanten van supercars, waaronder Ferrari en Lamborghini, zouden beschermen tegen een snelle uitfasering van wagens met verbrandingsmotoren. Dat heeft Roberto Cingolani, Italiaans minister voor ecologische transitie, gezegd.

De Europese Unie wil de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren tegen het midden van het volgende decennium verbieden. Die deadline kan fabrikanten van luxewagens volgens minister Cingolani aanzienlijke problemen opleveren.

Kosten

“De Italiaanse regering schaart zich volledig achter de inspanningen die de Europese Unie wil doen om de emissies van de autosector te verminderen door het gebruik van de meest vervuilende motoren uit te faseren”, benadrukt Roberto Cingolani.

“Er moet echter ook bekeken worden op welke manier deze regels zouden kunnen worden toegepast op de producenten van krachtige wagens uit de hogere prijsklassen, die veel minder exemplaren verkopen dan de fabrikanten van andere merken.”

In juli kondigde de Europese Commissie plannen aan om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor tegen het midden van volgend decennium af te bouwen. Die maatregel moet de economie helpen om de emissies te beperken en de klimaatverandering te bestrijden.

Deze timing vormt echter een grote uitdaging voor de fabrikanten van luxewagens. Hun portfolio bestaat immers uit voertuigen met krachtige motoren, die echter ook hogere emissies van broeikasgassen veroorzaken.

Deze constructeurs verkopen bovendien beduidend minder exemplaren dan de fabrikanten van courante merken. Daardoor kunnen ze ook niet rekenen op schaalvoordelen die de kosten van de ombouw van de productiesystemen moeten spreiden.

Gigafactory

“Deze supercars doen op heel andere technologieën beroep dan de gemiddelde auto die in het verkeer wordt gebracht”, betoogt Cingolani. “Dat geldt ook voor de batterijen die deze voertuigen moeten aandrijven. Italië wil dan ook autonoom worden in de productie van hoogwaardige batterijen.”

“Er wordt dan ook een gigafactory-programma gelanceerd om een grootschalige fabriek voor de productie van batterijen in Italië te installeren.”

Cingolani, een voormalig bestuurslid van Ferrari, wijst erop dat de constructeurs van luxewagens slechts een kleine fractie van de wereldwijde automarkt vertegenwoordigen.

Ferrari verkocht vorig jaar ongeveer 9.100 wagens, terwijl Lamborghini gewag werd gemaakt van een verkoop van ongeveer 7.400 exemplaren. “De impact van deze wagens op de wereldwijde emissies is dan ook bijzonder beperkt”, laat Cingolani verstaan.

Bij Ferrari lijkt de overstap naar elektrische aandrijving eerder langzaam te verlopen. John Elkann, topman van de constructeur, gaf eerder te kennen dat Ferrari tegen midden dit decennium een eerste volledig elektrisch model op de markt zal brengen.

Concurrent Porsche bracht twee jaar geleden al zijn volledig elektrische Taycan uit. Verwacht wordt dat Ferrari volgend jaar meer details over zijn elektrische strategie zal bekend maken.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.