Investeringen in wijn hebben zich lange tijd grotendeels op Bordeaux toegespitst, maar dat is niet langer het geval. Dat meldt het magazine The Economist, waarin wordt gemeld dat de regio in de secundaire markt – waar wijnen niet voor consumptie, maar als belegging worden verhandeld – nog een aandeel van 60 procent heeft. Acht jaar geleden vertegenwoordigde Bordeaux nog 95 procent van de transacties.
Uit berekeningen van het platform Livex, gespecialiseerd in wijnhandel, wijst erop dat de prijzen van Bordeaux de voorbije drie jaar weliswaar een groei met een derde hebben laten optekenen, maar bij Bourgogne was er tijdens diezelfde periode sprake van meer dan een verdubbeling. Sommige deskundigen vrezen echter voor een bubbel.
Transparantie
Justin Gibbs, een van de oprichters van Livex, wijst erop dat de waarde van de secundaire wijnmarkt sinds het begin van deze eeuw een verviervoudiging heeft gekend tot 4 miljard dollar. Slechts 15 procent van de aankopen van wijn zouden voor consumptie zijn bedoeld. De meerderheid van de transacties is als investering opgevat.
“Er zijn verschillende redenen voor de recente evoluties in de wijnverkoop,” zegt The Economist. “Onder meer moet worden opgemerkt dat een grotere prijstransparantie het vertrouwen van de kopers heeft versterkt.”
“Wijnen kunnen niet worden gewaardeerd op basis van traditionele financiële maatstaven, maar handelsplatformen en websites zoals Wine Searcher – die evaluaties van handelaars over de hele wereld verzamelt – bieden referentiepunten. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van applicaties die beoordelingen van critici en consumenten verzamelen en van gadgets die de traceerbaarheid helpen verbeteren, hoewel vervalsingen een probleem kunnen blijven.”
“Er worden ook nieuwe markten aangeboord en de investeerders worden tevens meer gesofistikeerd,” betoogt The Economist nog. “Chinese kopers zorgden ervoor dat de prijzen van Bordeaux ook tijdens de financiële crisis stand hielden, maar velen trokken zich uit de markt terug toen de Chinese overheid zeven jaar geleden de strijd tegen corruptie opvoerde, waardoor de vraag naar luxegoederen nagenoeg opdroogde. Vele investeerders hebben zich sindsdien op Bourgogne gericht.”
“Een groot aantal fondsen die zich op wijninvesteringen toespitsten en in het begin van deze eeuw een portefeuille van 396 miljoen dollar beheerden, waren eveneens vooral op Bordeaux gefocust. Door de crisis vielen daarbij vele faillissementen. Dat heeft geleid tot een belangrijke reorganisatie, waarbij naar een grotere diversifiëring werd gestreefd.”
Valuta
“Recente valutaverschuivingen hebben van topwijnen relatief interessante aankopen gemaakt,” zegt het magazine. “Bourgondië was al goedkoper dan Bordeaux en evoluties op de geldmarkten hebben de regio sinds het midden van dit decennium ook op de radar van Amerikaanse en Aziatische kopers gezet, net zoals wijnen uit Italië, Californië en andere Franse regio’s.”
De topwijnen uit Bourgogne worden echter vaak in kleine hoeveelheden op de markt gebracht. Château Margaux, één van de prestigieuze wijnen uit Bordeaux, produceert jaarlijks 11.000 kratten. Bij het Domaine de la Romanée-Conti uit de Bourgogne blijft dat beperkt tot 450 eenheden. Dat versterkt prijsbewegingen.
Experts vrezen dan ook een bubbel. “Velen maken gewag van een absurde situatie,” bevestigt wijnkenner Philippe Masset. Onder meer moet worden vastgesteld dat jongere jaargangen zelfs duurder kunnen worden dan oudere oogsten. Dat gaat in tegen elke logica.
Bourgogne liet tijdens de maand november nog een stijging met 8 procent optekenen, terwijl in alle andere wijnregio’s een stagnatie moest worden gemeld. Voorlopig blijft de interesse van de belegger in de wijnen uit Bourgogne op een hoog niveau, maar sommigen houden op termijn rekening met een mogelijke prijscorrectie.