Instagram test advertenties die je niet kan wegklikken

Instagram is van plan om binnenkort een wel heel vervelende nieuwe functie in te voeren. Het gaat om een zogenaamde ‘ad break’ of ‘advertentiepauze’, waarbij gebruikers reclame te zien krijgen die ze niet kunnen wegklikken.

In het nieuws: Verschillende gebruikers melden zowel op X als Reddit dat Instagram momenteel bezig is om de functie ‘ad break’ of ‘advertentiepauze’ te testen. Moederbedrijf Meta heeft nog niet laten weten of en wanneer het van plan is om deze nieuwigheid door te voeren bij alle gebruikers.

  • “Advertentiepauzes zijn een nieuwe manier om advertenties op Instagram te zien. Soms moet je een advertentie bekijken voordat je kunt blijven browsen of scrollen”, klinkt de beschrijving van deze nieuwe functie.

Wat is het precies? Ad breaks lijken bij gebruikers plots te verschijnen tijdens het scrollen. In tegenstelling tot de huidige advertenties op Instagram kan je deze niet zomaar wegklikken. Tijdens deze verplichte reclame verschijnt er onderaan een ronde aftelklok, waarna je kan doorgaan met scrollen.

Advertenties

Instagram is niet het enige bedrijf dat bezig is om ervoor te zorgen dat meer gebruikers ook effectief hun advertenties zien. Zo maakte YouTube vorige week bekend dat het strenger zal beginnen optreden tegen gebruikers die adblockers gebruiken om geen reclame te zien voor en tijdens video’s. Ook daar gaat het namelijk om advertenties die niet volledig geskipt kunnen worden.

Ook Instagram zelf staat er al langer om bekend nogal agressief te zijn in hun reclamestrategie. Zo zorgde een update in het verleden ervoor dat de tijdlijn van heel wat mensen ineens vol stond met advertenties. Daartegen kwam toen veel kritiek, waarna Meta het algoritme opnieuw aanpaste.

  • Ook deze keer is er veel protest tegen de ‘ad breaks’, waardoor de kans bestaat dat Meta deze nieuwigheid nog aanpast voor het losgelaten wordt op het brede publiek.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.