De innovatiecampus van Living Tomorrow in Vilvoorde is uitgerust met snelladers voor elektrische wagens. De campus is daarmee de eerste locatie langs de Brusselse ring waar de snellaadpalen van het Europese netwerk van het Duitse concern Ionity werden geïnstalleerd. Elke bestuurder kan in het station voortaan zijn elektrische wagen in ongeveer vijftien minuten komen opladen.
“Living Tomorrow zet met dit initiatief een belangrijke stap naar de toekomst van elektrisch rijden”, betoogde Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, die het station samen met de Vilvoordse burgemeester Hans Bonte officieel opende.
“Het station moet één van de belangrijke vervoersknooppunten van de toekomst worden om de mobiliteit in de Vlaamse Rand te verbeteren.”
Vlaamse verkeersassen
De ultrasnelle laadpalen hebben een capaciteit van 350 kilowattuur. In het station kunnen tegelijkertijd vier elektrische wagens worden opgeladen. Een laadbeurt duurt ongeveer vijftien minuten, waarna de wagen voldoende elektriciteit heeft opgeslagen om een afstand van driehonderd kilometer te leggen.
“Elektrische mobiliteit met steeds snellere laadmogelijkheden beleeft een enorme opkomst en evolutie”, betoogde Joachim De Vos, chief executive van Living Tomorrow. “Wij zijn dan ook trots hierin samen met onze partners een rol te kunnen spelen en de toekomst van het elektrisch rijden hier in de regio als eersten tastbaar kunnen maken.”
“De uitrol van betere laadinfrastructuur op een toenemend aantal locaties vormt het speerpunt van de Vlaamse beleidsaanpak rond elektrische mobiliteit”, merkte minister Peeters op.
“Onze bedoeling is om op de belangrijke Vlaamse verkeersassen minstens elke 25 kilometer een snellader te plaatsen. Het is dan ook fantastisch dat innovatiecampus Living Tomorrow en zijn partners hier een voortrekkersrol in opnemen, zeker in een belangrijke mobiliteitsregio zoals de Vlaamse rand rond Brussel.”
Living Tomorrow zet met de ultrasnelle laadpalen bovendien een eerste stap naar de rol die het project als hoppinpunt (vervoersknooppunt) van de toekomst wil opnemen.”
“De nieuwe campus moet op termijn immers een interessant knooppunt worden van de Ringtrambus, de fietssnelweg naar het centrum van Brussel en een droneport met een mogelijke verbinding naar Brussels Airport.”
Mobipunten
“We hebben samen met de stad Vilvoorde en de provincie een plan uitgewerkt waarbij we zullen meewerken aan de mobiliteit van morgen voor de regio”, gaf Joachim De Vos nog aan.
“Op die manier willen we van onze innovatiecampus een interessante hub maken waar mensen gemakkelijk en duurzaam kunnen geraken, maar van waaruit ze zich ook verder naar onder meer het centrum van Brussel of Zaventem kunnen verplaatsen. We willen daarbij ook graag elektrische fietsen en speed pedelecs ter beschikking stellen.”
“Zulke hoppinpunten, waar verschillende vervoersoplossingen samenkomen, vormen een belangrijk onderdeel van de Vlaamse mobiliteitsstrategie”, verduidelijkte minister Peeters. “Uiteindelijk willen we over het Vlaamse grondgebied in totaal meer dan duizend locaties als een hoppinpunt inrichten.”
Ook de Vilvoordse burgemeester Hans Bonte toonde zich opgetogen over de primeur van ultrasnelle laadpalen op het grondgebied van zijn stad én de eerste stappen naar de uitbouw van de campus van Living Tomorrow als mobipunt aan de Brusselse Ring.
“Het is geen toeval dat deze primeur zich situeert op Vilvoords grondgebied”, wierp Bonte op. “Een aantal jaren terug werd ook al het eerst Vlaamse mobipunt ingericht aan het station van Vilvoorde. Binnenkort volgt de opening van een eerste hoppinpunt dat het gebruik van het openbaar vervoer en van deelfietsen moet versterken.”
“De uitbouw van een mobipunt aan Living Tomorrow speelt een centrale rol in de ontwikkeling van een nieuw mobiliteitsnetwerk dat zich uitstrekt van Brussels Airport tot aan de Heizel en het centrum van Brussel”, verduidelijkte de burgemeester.
“Hierbij zal veel aandacht gaan naar zachte mobiliteit, openbaar vervoer en elektrisch transport.”
(lb)