ING mag opnieuw campagne met kortlopende termijnrekening lanceren

ING België heeft van de financiële waakhond FSMA de toelating gekregen om opnieuw reclame te maken voor de termijnrekening met een looptijd van zes maanden. De grootbank moest de campagne even staken omdat die niet voldeed aan alle wettelijke verplichtingen.


Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn wekelijkse nieuwsbrief.


Context: ING had eind oktober een tijdelijke actie gelanceerd. Spaarders konden tot en met eind november een termijnrekening met een looptijd van zes maanden openen. De bank afficheerde rentevoeten van 4 procent bruto en 2,8 procent netto. En daar knelde net het schoentje.

  • De geafficheerde rentes zijn tarieven op jaarbasis, waardoor de klanten de indruk krijgen dat dat de rendementen zijn die ze effectief zouden ontvangen. Omdat de looptijd van de nieuwe termijnrekening zes maanden is, komt het eigenlijke rendement op de helft van wat de financiële instelling afficheerde: 2 procent bruto en 1,4 procent netto.
  • De FSMA verplichtte ING dinsdag om de commercialisering van die termijnrekening tijdelijk te staken. “Reclame voor financiële producten moet heldere, correcte en niet-misleidende informatie bevatten”, zegt de FSMA. “De informatie moet evenwichtig zijn en vlot te begrijpen voor spaarders.”

In het nieuws: ING heeft nu de productpagina’s aangepast en mag het spaarproduct opnieuw aan de man brengen.

  • Op de productpagina vermeldt de grootbank nu duidelijk het reële rendement dat de spaarders in handen zullen krijgen.
    • Wie 10.000 euro op de termijnrekening van ING parkeert, ontvangt na zes maanden sparen welgeteld 10.139,61 euro.

(evb)

Meer