ING en Ahold Delhaize willen (online) afrekenen vlotter en veiliger maken

De Nederlandse bank ING en supermarktketen Ahold Delhaize slaan de handen in elkaar om afrekenen aan de kassa en online betalingen vlotter en veiliger te laten verlopen.

Dat schrijft de Nederlandse zakenkrant Het Financieele Dagblad dinsdag. Het initiatief komt er voor vaste klanten die vaak bij dezelfde winkel kopen en geen zin hebben om bij het afrekenen persoonlijke gegevens achter te laten. De alternatieve betaalmethode zal veiliger zijn dan pakweg iDeal, PayPal of Apple Pay, houdt ING hoog.

Tokens

Concreet werkt de nieuwe betaalmethode op basis van een zogenaamd ’token’, een uniek digitaal nummer dat gelinkt is aan de krediet- of betaalkaart van de klant. De supermarkt krijgt een uniek klantennummer van ING, maar krijgt verder geen toegang tot gegevens van de klant. Bij de betaling worden de token en de betaal- of kredietkaart gekoppeld.

Dankzij deze methode, die ’tokenization’ genoemd wordt, kan (online) betalen op een betrouwbare en veilige manier gebeuren. Om te frauderen, zou een cybercrimineel niet enkel de webwinkel moeten hacken, maar ook de telefoon van de klant afhandig moeten maken.

Proefproject

In het najaar worden de tokens van ING getest bij een groep van 1.000 Nederlandse klanten. Zij kunnen de betaalmethode gebruiken in de Nederlandse vestigingen van Albert Heijn en Delhaize. ‘We waren dit al langer van plan, Covid-19 heeft de ontwikkeling versneld’, zegt Mark Buitenhek, de verantwoordelijke voor het transactieverkeer bij ING.

Het is echter onduidelijk of het project ook een vervolg in België krijgt. ‘Op basis van het proefproject in Nederland wordt een verdere uitrol gepland’, zegt Peter Dercon, de woordvoerder van ING België aan De Tijd. ‘België staat nog niet op de planning. Maar we bekijken altijd of we innovaties in één van onze landen naar andere landen kunnen uitvoeren.’

Meer