Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
door Andrei Stiru gepubliceerd op om • 3 min lezen
Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwe space race? Schrijf je dan nu via deze link in op Space Insider van ruimtefanaat Andrei Stiru en ontvang elke week de nieuwste weetjes over de ruimte in je inbox.
De geldontwaarding die consumenten het voorbije jaar het leven zuur maakte, begint nu ook voelbaar te worden in de ruimtevaartsector. Klanten zien zich genoodzaakt om meer te betalen om een lading in een baan rond de aarde te brengen.
Waarom is dit belangrijk?
Hoewel de inflatie in de westerse wereld begint af te zwakken door het strakke geldbeleid dat de centrale banken de voorbije maanden hanteerden, beginnen de economische naschokken steeds duidelijker te worden. Ook lanceringsprijzen stijgen daardoor snel. Dat terwijl die de voorbije jaren fors waren afgenomen.
In het nieuws: Tijdens de Satellite 2023-conferentie in de Amerikaanse hoofdstad Washington DC vertelden mensen binnen de ruimtevaartindustrie dat stijgende prijzen een impact beginnen te hebben.
De inflatie, die eind vorig jaar hoge toppen scheerde, speelt daarbij een belangrijke rol. De kostprijs om een satelliet van 200 kilogram in een baan rond de aarde te plaatsen met een raket van SpaceX is bijvoorbeeld gestegen van 1 miljoen dollar naar 1,3 miljoen dollar.
Tegelijkertijd speelt ook de stijgende vraag naar ruimtevaartdiensten een rol. SpaceX heeft bijvoorbeeld geen ruimte voor nieuwe contracten tot het tweede kwartaal van 2025. Ook andere ruimtevaartbedrijven hebben moeite om de hoge vraag naar hun diensten bij te houden.
Tom Ochinero, senoir vice president commerciële zaken bij SpaceX, zei tijdens de conferentie echter dat de prijsverhoging uitsluitend het gevolg was van de inflatie. Zelfs een verhoging van 30 procent is volgens Ochinero niet genoeg om de kostprijs voor het bedrijf te dekken. Hij ontkende dat de krapte op de lanceermarkt een rol speelt.
Dalende prijzen op lange termijn
Opgemerkt: Tijdens de conferentie lieten klanten van het bedrijf al weten dat hun diensten noodgedwongen duurder zullen worden om de kosten te dekken. Toch denken zij dat prijzen op langere termijn zullen blijven zakken.
John Rood, CEO bij Momentus, een klant van SpaceX, bevestigde tijdens de conferentie dat zijn bedrijf hogere prijzen zal moeten betalen voor lanceringen. Hoewel Momentus momenteel nog een contract heeft lopen waarbij het gebruik kan maken van de originele prijs, verwacht het vanaf 2024 de volle pot te moeten betalen.
Rood nuanceerde wel dat SpaceX nog altijd een stuk goedkoper is dan de concurrentie. Ook zei hij dat de lanceringsprijs de voorbije decennia “met 95 procent” gedaald is. Tegelijkertijd worden satellieten steeds kleiner door de miniaturisatie van microchips.
De Momentus-topman is optimistisch dat lanceerprijzen in de toekomst verder zullen dalen. De toenemende concurrentie tussen bedrijven en de komst van volledig herbruikbare raketten zoals Starship van SpaceX zullen daar voor zorgen. intussen is het nog even doorbijten tot de inflatie terug daalt.
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.