Inflatie: waarom kijken economen naar Amazon Prime Day?

Inflatie: waarom kijken economen naar Amazon Prime Day?
Getty Images

Ondanks de recente dalingen blijft de inflatie vrij hoog. Daarom houden de consumenten tot op vandaag de vinger op de knip. Om te na te gaan hoe het gesteld is met de consumentenbestedingen hebben economen veel aandacht voor ons koopgedrag tijdens speciale shoppingevents, zoals de Amazon Prime Day.

In het nieuws: De e-commercegigant Amazon organiseert op 12 en 13 juli Prime Day. Tijdens dat evenement geniet je van scherpe kortingen op allerhande producten.

  • Voor het eerst kunnen we ook in ons land via de Belgische site genieten van die kortingen.
  • Vorig jaar genereerde Prime Day een omzet van 12 miljard dollar. Dat was een record.

De details: Die twee promotiedagen – georganiseerd in een aantal landen – zullen waarschijnlijk ook gevolgen hebben buiten Amazon. Dat meldt Yahoo Finance.

  • “Prime Day is altijd een belangrijk retailevenement, maar dit jaar zal het een graadmeter zijn voor vroege vakantieaankopen te midden van een hoge inflatie en stijgende rentetarieven. Consumenten letten nu meer op hun uitgaven”, zegt Michael Greene, SVP (senior vice president) bij Criteo.

Andere (online)winkels profiteren mee

Prime Day is niet alleen een moment voor Amazon om geld binnen te harken. Dat commerciële evenement heeft ook een gunstige periode gecreëerd voor consumptie buiten het platform, in ieder geval in de Verenigde Staten.

  • “Andere retailers hebben concurrerende evenementen gelanceerd – zoals Walmart Plus Week en Target Circle Week – die hebben geleid tot een toename van het verkeer en de verkoop. Het fenomeen reikt dan ook verder dan Amazon”, aldus Greene
  • “Ik verwacht dat Prime Day dit jaar meer dan ooit de verkoop van andere retailers zal stimuleren”, zegt Kevin Dunn, vicepresident bij LiveRamp.

Waarom is dit jaar zo bijzonder?

  • “De inflatie remt de consumentenbestedingen niet af, maar zet shoppers wel aan om op zoek te gaan naar de laagste prijs. Slimme retailers zullen van die trend profiteren om het publiek naar hun eigen online en in-store verkoopevenementen te lokken. Sommige van die retailers hebben al een aantal van de meest agressieve uitverkopen georganiseerd die ik in tijden heb gezien,” vervolgt Dunn.
  • “Retailers lijken te geloven dat de consumentenbestedingen zullen blijven stijgen en recordniveaus zullen bereiken tussen nu en de feestdagen in de herfst”, voegde hij eraan toe.

Let op: Die koopjesperiodes zijn niet alleen populair bij consumenten. Hackers en andere gewetenloze mensen profiteren van de koopjesgekte om naïeve internetgebruikers op te lichten – in het beste geval – of te bestelen.

  • Controleer daarom altijd de link van de internetwinkel. Zo kom je snel te weten of je te maken hebt met een oplichter.
  • Als de korting erg groot is, kan de oorspronkelijke prijs zijn opgeblazen. Dit is een wijdverbreide praktijk op e-commerce-platforms, waaronder Amazon.

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.