Incat lanceert ’s werelds grootste batterij-aangedreven schip

Incat lanceert ’s werelds grootste batterij-aangedreven schip
Lithium-batterijmodules voor de Europese en Amerikaanse markt, in het Chinese Nantong — foto: Getty Images

Key takeaways

  • Incat heeft ’s werelds grootste door batterijen aangedreven schip, Hull 096, te water gelaten.
  • Het schip wordt aangedreven door meer dan 250 ton batterijen met een capaciteit van meer dan 40 megawattuur.
  • Hull 096 demonstreert de haalbaarheid en gereedheid van grootschalige, lage-emissie transportoplossingen.

Een Australische botenbouwer, Incat, heeft een schip van 130 meter te water gelaten waarvan zij beweren dat het ’s werelds grootste door batterijen aangedreven schip is. Het schip, met de naam Hull 096, is gebouwd in Tasmanië voor de Zuid-Amerikaanse veerbootexploitant Buquebus en zal passagiers en voertuigen vervoeren tussen Buenos Aires en Uruguay. Incat-voorzitter Robert Clifford noemde Hull 096 het meest ambitieuze project van het bedrijf tot nu toe en benadrukte het belang ervan voor de bevordering van duurzame scheepvaart.

  • Het bedrijf wil milieuvriendelijkere schepen bouwen voor zowel de binnenlandse als de internationale markt.

Hull 096 heeft meer dan 250 ton aan accu’s met een capaciteit van meer dan 40 megawattuur, waardoor het het grootste elektrische voertuig in zijn soort is. Het energieopslagsysteem drijft acht elektrisch aangedreven waterjets aan, een prestatie die vier keer groter is dan enige eerdere maritieme installatie. Stephen Casey, CEO van Incat, benadrukte dat Hull 096 de haalbaarheid en gereedheid van grootschalige transportoplossingen met lage uitstoot aantoont.

Revolutie elektrificatie van grote schepen

Volgens de VN-Conferentie voor Handel en Ontwikkeling is de wereldwijde scheepvaartindustrie verantwoordelijk voor 3 procent van de jaarlijkse wereldwijde uitstoot. Docent Liam Davies van de RMIT Universiteit gelooft dat de regelmatige veerbootroute van Hull 096 een waardevolle casestudy is om de effectiviteit van de elektrificatie van schepen te begrijpen. Hij suggereert dat de inzichten die dit project oplevert de weg zouden kunnen effenen voor het elektrificeren van grotere vrachtschepen in de toekomst.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00